2018
По изключение ще започнем този тест отзад напред – т.е. от цената! 272 146 лева иска Porsche за Cayenne Turbo, а изпитаният от нас екземпляр с екстрите излиза дори 308 228 лева! Да, това е пълна лудост – за тези пари можете да си купите ултралуксозен мезонет в скъп квартал. Но не – някои хора предпочитат да избягат толкова грациозно зад ъгъла с този SUV – или просто спонтанно да накарат някого да „върне поръчката“.
За щастие ние нито сме яли, нито сме пили нещо. Отиваме на летището, където ни чака Porsche-то, двигателят работи, селекторът на автоматика отива на позиция D, левият крак задържа спирачката, а десният подава пълна газ. Турбините „надуват“, отпускаме спирачката, Cayenne само за 1,4 сек вече е вдигнал 50, а за 3,6 скоростомерът вече сочи 100! На всичкото отгоре тук става въпрос за практичен автомобил – 2,3-тонният Cayenne Turbo може да тегли полезен товар до 3,5 тона и да натовари сериозно количество багаж. Ние обаче няма да му закачваме някое ремарке с два расови жребеца – защото просто искаме да се позабавляваме. Колегата Мирко Менке, нашият тестов пилот, вече го направи. Ниският полет на пистата Contidrom до Хановер (с дължина 3,8 км) отне едва 1:35,36 – колкото при Cayman! Но как успява да го постигне този великан? С „космически“ технологии.
Вместо на класическа предна ос с двойни носачи, Cayenne Turbo залага на алуминиева, при която горният носач е заменен от две отделни щанги вместо с класически горен носач. Окачването е свързано с алуминиева помощна рама, която прави конструкцията по-устойчива и „приема“ двигателя с помощта на интегрирани тампони. Три метра по-назад се намират завиващите задни колела (с максимален ъгъл 3 градуса) – които са опционални и струват над 4000 лева. Срещу 7000 лева клиентите могат да поръчат и системата срещу наклоняване, която работи с 48-волтова техника и в рамките на милисекунди втвърдява стабилизаторите на предната и на задната ос. Съществена роля в случая играе и трикамерното адаптивно въздушно окачване. Извинете ни за този „полет“ към инженерната теория. Вероятно вие искате да знаете какво усещане създава този исполин. Толкова е яко, че е трудно да се опише! Нашето трасе за тест на комфорта е планински път с много неравности от всякакъв характер – дупки в асфалта, издатини заради корени на дървета и какво ли още не, но всичко това Cayennе „филтрира“ по прекрасен начин.
С въздушното си окачване този Fullsize-SUV сякаш направо „плава“, а с двойните стъкла (2450 лв.) сякаш е напълно изолиран акустично от заобикалящия ви свят. Колко фино! Време е да обърнем внимание на интериора. Веднага ни „грабват“ огромният стъклен монитор в кокпита и таблото около селектора на автоматика. Тук няма изпъкнали традиционни бутони – а „интелигентна“ тъчповърхност, която дори дава обратна връзка. Всичко това се управлява интуитивно и зверски бързо, ергономията е на топниво – и забравяш за въртенето и традиционното натискане на копчета: или с други думи, на идеален български – умираш да touch-ваш! Но преди всичко – да караш.
На волана напипваме контролер за режимите на шофиране. Клик-клик-клик… от Normal до Sport Plus. Окачването се „втвърдява“, кормилното управление и реакциите на газта стават по-директни, а осмакът „боботи“ по-яростно. Пълна газ. 770 Нм те лепват за седалката, 8-степенният автоматик „мятка“ предавките като луд, атакуваш следващия завой, а 2,3-тонният SUV сякаш е залепнал за асфалта. Каросерията не се наклонява – вместо това 21-цоловите гуми (с 285-милиметрови отпред и 315 мм отзад) остават по трасето като мухи върху стъклото. А разходът? Е, щом повдигнахме темата – 14,5 л средно, а на пистата – над 20. Но на фона на 550 „коня“ и 2,3 тона далеч не е толкова много, нали така?
Технически данни | Cayenne Turbo |
Двигател | V8, Biturbo |
Разположение | отпред надл. |
Клапани/разпр. валове | 4 на цил./4 |
Задвижване на разпределителните валове | верига |
Работен обем | 3996 куб.см |
кВт (к.с.) при об/мин | 404 (550)/5750 |
Нм при об/мин | 770/1960 |
Макс. скорост | 286 км/ч |
Трансмисия | 8-степ. автоматична |
Задвижване | 4х4 |
Спирачки пр./з. | дискови/дискови |
Размер гуми | 285/40–315/35 R 21 Y |
Модел гуми | Pirelli P Zero |
Дължина/широчина/височина | 4926/1983–2194/1673 мм |
Резервоар | 90 л |
Обем на багажника | 745–1680 л |
Базова цена | 272 146 лева |
Измерени стойности | |
Ускорение | |
0-50 км/ч | 1,4 сек |
0-100 км/ч | 3,6 сек |
0-130 км/ч | 5,7 сек |
0-160 км/ч | 8,4 сек |
0-200 км/ч | 13,4 сек |
Еластичност | |
60-100 км/ч | 1,9 сек |
80-120 км/ч | 2,4 сек |
Спирачен път | |
от 100 км/ч студ. | 35,5 м |
от 100 км/ч топли | 34,7 м |
Тестов разход | 14,5 л/100 км |
Тегло/полезен товар | 3500/750 кг |
Извод
Да, Cayenne Turbo е скъп. И е жаден като стар пияница. Но, да му се не види, това е истински спортист – макар и на кокили: истински болид сред SUV-овете. Колата тежи 2,3 тона – и докато се чудиш дали закуската ти ще изпревари устрема им напред, идва следващият завой. И дори не остава време да ти прилошее…