Със 185 км/ч по магистралата, а отзад мама си играе с трите малки дечица? И си купуваш Porsche! Големците от Управителния съвет бързат за летището – и им трябва 9-секундно ускорение от 0 до 100 км/ч? Отново трябва Porsche! Не, това не е сън – а реалност. Преди 35 години е създадено малко по-различно Porsche с 6-цилиндров двигател отзад. То се казва В32 – и ние ще ви запознаем с историята му.

Благодарение на 6-цилиндровия боксер отзад стрелката на скоростомера достига числото 200 – въпреки зверското аеродинамично съпротивление.
В началото на 80-те години шефът по развойната дейност на Porsche Хелмут Бот (1925-1994) дава зелена светлина за проекта на странния модел, след като тунинговано Bulli се представя блестящо като прототип. Според различни източници броят на произведените бройки е между 15 и 20. Тестовият екземпляр на AUTO BILD някога е ползван от шефа по техниката на Porsche като служебен автомобил – и паралелно с това е бил Shuttle: „креслата“ се поставят в положение Vis-à-vis, конферентната масичка се разгъва и папките се вадят. А отзад работи горещ двигател от Carrera. Естествено, на борда има и климатик и печка. Доказателство за наличието на VIN-номер от Porsche в този бус е цената му – 145 000 марки. За сравнение: през 1984 г. Carrera 3.2 струва 66 950 марки!
Днес цените на „царя на пространството“ не са паднали. А „11-ката“ в него работи напълно истински – тук няма и следа от компромиси. Боксерът ръмжи и се развърта като при всяко стандартно 911, то е „донор“ и на трансмисията и на много компоненти от окачването. Добре, безкрайно дългият път на скоростния лост може и да е изнервящ. Дискови спирачки има само отпред, а когато бусът не е натоварен, усещате настройките за писта.

Porsche B32 e синоним на много място, скромен външен вид и динамични постижения на спортна лимузина.
Porsche с място за шестима
Къде другаде обаче има подобна комбинация от жажда за високи обороти, невероятен звук и място за шестима души плюс техния багаж? Трополещ, шумен и поостарял, VoPo се управлява като олдтаймер. Но който е луд по 911 и има семейство, ще полудее по него. Какво би било по-хубаво от това 911 с Carat-оборудване? Може би, B32 Westfalia Joker или планираният 4х4 бус със задвижване от 959. Техника от група В в Bulli? Звучи невероятно, но за съжаление не е реализирано.
Данни за автомобила | Porsche B32 |
Двигател | 6-цил., боксер |
Клапани/разпределителни валове | 12/2 |
Задвижване на разпределителните валове | верига |
Работен обем | 3125 куб.см |
Диаметър х ход на буталото | 95,0 x 74,4 мм |
кВт (к.с.) при об/мин | 170 (231)/5900 |
Нм при об/мин | 284/4800 |
Макс. скорост | 185 км/ч |
Трансмисия | 5-степ. ръчна |
Задвижване | задно |
Спирачки предни/задни | дискови/барабанни |
Гуми на тестовия автомобили | 225/50 – 245/45 ZR 16 |
Разход (заводски данни) | 15,6 л |
Обем на резервоара/вид гориво | 70 л/А95 Н |
Допустимо общо тегло | 2540 кг |
Шум при преминаване | 80 dB (A) |
Емисии CO2 (заводски данни) | 370 г/км |
Измерени стойности | |
Ускорение 0–100 км/ч | 9,6 сек |
Тегло/полезен товар | 1929/611 кг |
Разпределение на теглото отпред/отзад | 46/54 % |
Диаметър на завой (ляво/дясно) | 12,5/12,7 м |
Шум отвътре 50/100 км/ч | 60/66 dB (A) |
Тестов разход – CО2 | 18,2 л – 431 г/км |
Пробег с едно зареждане | 380 км |
Цена (състояние 2, 2016) | 130 000 лв. |
Извод
Volkswagen няма почти нищо общо със създаването на В32, но без съмнение бусът Porsche, макар и неофициално, е перлата в короната на Т3. В сравнение с останалата част от трупата той се управлява като олдтаймер, но очарова с много място и доставя удоволствие по странен начин. Бусът държи по-високи цени дори и от „наборите“ си традиционни Porsche-та!