Porsche 942: триизмерно мислене

2607
2023

На 19 септември 1984 г. Фердинанд Александър Порше празнува своя 75-ти рожден ден, на който получава много специален подарък – ръчно изработено Porsche, обозначено като 942.

Прототипният отдел във Вайсах работи девет месеца, за да превърне едно стандартно Porsche 928 в нещо напълно различно, достойно единствено за д-р Порше. Каросерията е удължена с 254 мм, а средните колони са по-изправени, което улеснява достъпа до задните седалки. Освен  повече място за краката, пътниците отзад получават и повече място за главата, поради плоския покрив, изтеглен много по-назад, което придава на 942 формата на хечбек. Предните калници са повдигнати и стават по-изразителни, което спомага за по-лесна визуална ориентация при паркиране. Каросерията е боядисана в петролно зелен металик и се допълва от изгладени брони, които стават стандартни за серийния 928, с идването на новото поколение S4 през 1987 г. От технологична гледна точка 942 е изключително авангарден – фаровете са архаичен първообраз на днешните LED светлини, които понастоящем са стандартни за повечето автомобили от най-висок клас, но през 1984 г. са нещо от друга планета.

Спецификацията на интериора включва компютърно програмирано настройване на предните седалки, телефон, мощна стерео система Blaupunkt, радарно контролиран круиз контрол, алармена система и климатик. По отношение на механиката 942 е много подобен на 928. Потенциалът на 5-литровия двигател V8 с 32 клапана е запазен според федералната спецификация в рамките на 310 к.с., и е съчетан с четиристепенна автоматична трансмисия, любезно предоставена от Daimler-Benz. Шасито остава идентично с оригинала, с изключение на удължаването и по-твърдото задно окачване.

През 1987 г. на базата на този уникат е направен още един подобен прототип, представен като „Проучване за евентуално внедряване“. Основната разлика при него е, че докато Porsche 942 разполага само с две стандартни врати, тук вратите са четири. Предните са с нормален размер, а задните са чувствително по-малки и се отварят в срещуположната посока. Затова и средната колона е премахната (похват, който особено се харесва на Mazda, и в началото на 2000 г. е приложена в серийния модел RX-8).

Четвърт век след представянето на 942 идеята за спортно купе с четири врати е внедрена за първи път и в серийната гама на Porsche с премиерното издание на Panamera.

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин