Ретро » Porsche 917: завоевателят на Льо Ман с 12-цилиндров боксер и въздушно охлаждане

Porsche 917: завоевателят на Льо Ман с 12-цилиндров боксер и въздушно охлаждане

1103
2022

До края на 60-те години на миналия век недостъпната пистова „крепост“ Льо Ман все още продължава да бъде мечтан, но недостижим връх за амбициите на Porsche.

Изявите на германската марка на най-трудното и опасно затворено трасе в света започват само няколко години след основаването ѝ. Нейният първи старт на Льо Ман през 1955 г. завършва с приемливото четвърто място, а през 1958 г. достига до трета позиция, но през следващото десетилетие този резултат повече не е повторен. Тогава е взето решение за изготвянето на дългосрочна стратегия, свързана конструирането на изцяло нова, много по-мощна машина, която ще остане в историята с трицифрения код 917.

Разрез на невероятния 12-цилиндров „боксер“ с въздушно охлаждане, създаден специално за Porsche 917, който остава без аналог и до днес

Предисторията на този забележителен проект започва през 1968 г., когато фирменият конструктор Фердинанд Пийх (племенник на Фери Порше и бъдещ президент на концерна Volkswagen Group) е натоварен с отговорната задача за създаването на равностоен конкурент на Ferrari и Ford GT 40. За база на автомобила, обозначен като 917, е взето стандартно, но напълно модифицирано шаси от Porsche 908. За изработването на свръхлеката, но изключително здрава конструкция, способна да издържи масивния 12-цилиндров „боксер“ са използвани алуминиеви, титаниеви и магнезиеви сплави. До този момент няма друга фирма в света, която да експериментира с толкова голям като работен обем и брой на цилиндрите двигател с цилиндри под ъгъл 180 градуса. Освен това необичайният агрегат е с въздушно охлаждане (по стара фирмена традиция), като за целта върху него е монтиран масивен, хоризонтално разположен вентилатор.

Специалният състезателен мотор, оборудван със система за директно впръскване на горивото, е с работен обем 4,5 литра и мощност 580 к. с. при 8400 об/мин. Собственото тегло на автомобила е само 800 килограма, благодарение на което той може да достигне с лекота максимална скорост над 340 км/ч. В процеса на изпитания са изпробвани няколко опитни образци с открита и закрита надстройка, като в крайна сметка е решено за участие в Льо Ман да бъдат използвани закритите варианти.

Заводски чертеж на Porsche 917 LH

Официалната премиера на Porsche 917 е по време на автосалона в Женева през март 1969 г. Ефектната обтекаема каросерия с височина от едва 94 см и отварящи се вертикално нагоре врати се превръща в естествен притегателен център за посетителите и журналистите, но външният ефект се оказва недостатъчен. Още по време на тестовете автомобилът показва някои сериозни недостатъци като трудно управление и загуба на стабилност при по-висока скорост. Затова когато през 1969 г. Porsche 917 дебютира в Гран при на Белгия, нито един от фирмените пилоти не се осмелява да седне зад волана. Целият отбор предпочита да се състезава с по-бавния и не толкова мощен, но доказал себе си модел 908.

Тогава на помощ идва мениджърът на британския отбор Gulf Team, Джон Уайър. Той купува няколко автомобила и подписва договор с компанията от Щутгарт, според който Gulf Team става фирмен отбор на Porsche. След поредица от продължителни изпитания, Уайър подобрява аеродинамиката на 917, като скъсява и преработва задната част под формата на много характерен и напълно интегриран към каросерията спойлер. Моделът е обозначен като 917 КН (от немската дума Kurzheck или „къса опашка“). Паралелно с това в Германия е конструирана още една модификация, наречена 917 LН (от Langheck, тоест „дълга опашка“), при която задната част е удължена. Porsche 917 LН получава и по-мощен 4,9-литров двигател от 600 к. с., с който автомобилът може да достигне максимална скорост от 354 км/ч. Междувременно на сцената излизат още два фирмени отбора. Първият от тях е Porsche Salzburg, ръководен от фамилията Порше, който де факто се счита за истинския заводски тим на Porsche. Той е собственост на австрийския филиал на фирмата с изпълнителен директор Луизе Пих (майка на Фердинанд Пийх и сестра на Фери Порше). Другият отбор, поддържан от Porsche, е Martini Racing.

Заводска снимка на уникалния болид Porsche 917 LH със състезателен номер 21 и номер на шасито 042, който в началото на юни 1971 г. стартира на тренировките на пистата в Льо Ман с екипаж Вик Елфорд и Жерар Ларус. Това е първата и последна година от активната кариера на този екземпляр, след което е взето решение той да се превърне в музеен експонат.

През 1970 г. усъвършенстваните като аеродинамика и напълно готови за битка автомобили печелят 8 победи от общо 12 старта за целия сезон, както и призовото място в шампионата. Най-скъпият трофей за фирмата разбира се, е мечтаната от дълги години победа на Льо Ман. Въпреки численото превъзходство на фирмения отбор на Ferrari, който стартира с 11 автомобила (и то от най-новия си перспективен модел 512 с двигател V12 от 550 к. с.), петте болида на Porsche постигат съкрушителна победа, като първото място е за екипажа на Ричард Атууд и Ханс Херман.

Въпреки зашеметяващия потенциал, който демонстрира през 1971 г., се оказва че Porsche 917 LH 042 от отбора на Martini не е най-бързият представител на серията. През 1973 г., специално за участие в североамериканската надпревара CanAm, в която няма никакви технически ограничения, е създадена най-мощната версия на модела. Уникалната разработка, наречена 917/30 е дело на инженери от Щутгарт и екип от специалисти на фирмения отбор Penske. Направени са общо шест екземпляра с 5,4-литрови двигатели, всеки от които достига максимална скорост от близо 400 км/ч при мощност 1580 к. с.! 

Porsche 917 е увековечен за поколенията и във високобюджетната холивудска суперпродукция „Льо Ман“ от 1971 г. със Стив Маккуин в главната роля.

Porsche 917 остава в историята като автомобила, записал най-голям брой победи в „24-те часа на Льо Ман“. Той печели най-престижната надпревара за издръжливост цели 18 пъти, като почти половината от тях са завоювани в рамките на седем поредни години – от 1981 до 1987.

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин