2024
В началото на октомври 1974 година Porsche представя на автосалона в Париж един изключителен автомобил, който поставя нови еталони в спортния сегмент. Моделът 911 Turbo 3.0 развива мощност от 260 к.с. и достига максимална скорост от 250 км/ч, което в продължение на дълги години го прави най-бързия спортен автомобил, произвеждан в Германия. В онзи период въвеждането на турбокомпресор в сериен автомобил е много смела стъпка. Огромната мощност, генерирана от турбокомпресора, обикновено се свързва с драстично намалена жизнеспособност на двигателя, изключителна чувствителност на дросела и по-капризно управление. Казано накратко – двигателят с турбокомпресор не може да бъде „опитомен“. Фирмените инженери обаче успяват да решат този проблем чрез сложна система за управление, която позволява на турбокомпресора да генерира по-висок въртящ момент при ниски обороти на двигателя. За да овладее тази висока мощност, Porsche разчита на богатия си опит в областта на моторните спортове и монтира вътрешно вентилирани дискови спирачки с алуминиеви спирачни апарати, които преди това са използвани с голям успех при състезателното Porsche 917.
Серийното производство на 911 Turbo започва през пролетта на 1975 г., а две години по-късно се появява и версията 3.3 с типово обозначение 930 и мощност от 300 к.с. През 1991 година започва производството на изцяло новото 911 Turbo. То също е оборудвано с 3,3-литров двигател, чиято мощност обаче е повишена до 320 к.с., а две години по-късно получава още по-голям 3.6-литров двигател с 360 к.с.
През 1995 г. дебютира следващата версия, която за пореден път вдига летвата в конструирането на спортни автомобили. Мощността на 3.6-литровия двигател, оборудван с два турбокомпресора, вече е 408 к.с., а ускорението от 0 до 100 км/ч става само за 4,5 секунди. Автомобилът достига максимална скорост от 290 км/ч и е оборудван с новаторската система за задвижване на четирите колела, възприета от 911 Carrera 4.
Представеният през февруари 2000 година изцяло нов наследник на 911 Turbo с новата технология VarioCam Plus. Битурбото и задвижването на четирите колела са запазени, като максималната мощност е увеличена до 420 к.с., а максималната скорост вече надхвърля 300-километровата граница.
Шестото поколение на 911 Turbo дебютира през февруари 2006 г. Този своеобразен флагман във фирмената гама е оборудван с ново електронно контролирано задвижване на четирите колела и турбокомпресор с променлива геометрия на турбината (VTG), в резултат на което мощността е повишена на 480 к.с. Версията, оборудвана с новата автоматична скоростна кутия Tiptronic S, вече е по-бърза от тази с шестстепенна механична скоростна кутия, като ускорението от 0 до 100 км/ч става само за 3,7 секунди, но максималната скорост от 310 км/ч е еднаква и при двете изпълнения.
Градацята продължава и при следващите модификации, като през 2010 година мощността е увеличена на 500 к.с. Новото Turbo обаче е не само по-бързо и по-динамично, но също така вече е по-леко и по-икономично. Моделът е оборудван с изцяло нов по-голям 3.8-литров двигател с директно впръскване – първият в историята на 911 Turbo, проектиран от нулата. Разходът на гориво е намален с 16 процента в сравнение с предшестващия модел, което е нещо уникално за този пазарен сектор.
В същия период Porsche остава единственият производител, който комбинира два турбокомпресора с променлива геометрия на турбината (VTG) с бензинов двигател. Междувременно максималната мощност достига 580 к.с.
Независимо от динамичния си еволюционен възход 911 Turbo винаги остава верен на своите корени, и характерът на този емблематичен спортен автомобил не се е променил по никакъв начин за последния половин век.