Porsche 911 Carrera 3.0: eдно на 1000

2311
2023

В своята приоритетна сфера – производството на спортни автомобили, Porsche налага професионален, безкомпромисен и иновативен подход, в който модерните технологии, прецизността на изработката, далновидната пазарна стратегия и спортните изяви са тясно преплетени и работят в хармонична симбиоза. В хода на строгото и целево планиране в дългосрочен план обаче, понякога се появяват и непредвидени, но много стойностни резултати, останали в историята със своята уникалност. Такъв е случаят с Porsche 911 Carrera 3.0.
Световната му премиера е по време на автосалона във Франкфурт през септември 1975 г.

Във всички свои разновидности Porsche 911 е една неостаряваща, вечно жива класика, изключителен по своите параметри и много фотогеничен автомобил

Представените на фирмения щанд модели се отличават с по-ниско ниво на шума, по-малък разход на гориво, повече комфорт и безопасност. Страничните огледала са електрически регулируеми и отопляеми. Като опция се предлага и тристепенна автоматична скоростна кутия Sportomatic с устройство Tempostat за поддържане на предварително избраната скорост. Това е годината, в която моделът Carrera също получава 3.0-литров двигател, аналогичен с този на Turbo, въведен през септември 1974 г. Така се появява един от най-редките фирмени модели, към които принадлежи и представеният от нас екземпляр. Той се произвежда само две години – 1976 и 1977 г., като за този период са изработени 3687 броя, от които 2584 купета и едва 1123 с каросерия Targa. Това всъщност е нещо като преходен вариант между стандартното купе 911 и 911 Turbo, и в сравнение с тях е наистина уникален, имайки предвид, че от 911 SC са произведени почти 58 000 броя, а от Carrera 3.2 – цели 76 500.

Самото название Carrera (испанската дума за “състезание”) е избрано в чест на легендарния латиноамерикански рали маратон Carrera Panamericana, спечелен от Porsche през 50-те години, и днес е запазена марка на германската фирма.

Уникалната концепция на Targa дава усещането за управление на кабриолет при много по-високо ниво на безопасност

Агрегатът на 3-литровия модел всъщност е аналогичен с този на 911 Turbo, но не е оборудван с турбокомпресор. При него е постигнат по-голям въртящ момент и може да работи безпроблемно дори и на най-високата предавка при скорост от 40 до 160 км/ч, като ускорява с около 3 секунди по-бързо от предишните модели. Комбинацията от 200 к.с. при 6000 об./мин и 10% по-лека каросерия дават съвсем различно усещане.

Новата Carrera 3.0 е създадена за Америка. Тя е по-тежка, по-тиха, по-комфортна и не толкова мощна. Тази стратегия на маркетинговия екип от Щутгарт, макар и донякъде противоречива, се оказва правилна от чисто комерсиална гледна точка. Именно благодарение на този модел е положена солидна основа за успешните продажби, реализирани през следващите две години.
Днес Porsche 3.0 Carrera е много търсен колекционерски модел, както заради бутиковия си тираж, така и заради перфектната си динамика. Представеният екземпляр е на 138 000 км и притежава сертификат за автентичност. Разполага и с климатик – много рядка опция за тази спортна кола.

Оборотомерът заема централно място на контролното табло. Въведените от Porsche системи за пасивна безопасност се проявяват и в чисто стилистично отношение при оформлението на волана, таблото и целия интериор

Извод

Porsche 911 Carrera 3.0 заема специално място във фирмената история, тъй като съчетава елементи от два от най-легендарните образци на баварската марка – една типична спортна кола, създадена за много високо натоварване и динамичен режим на работа на двигателя (недвусмислен показател за това е оборотомерът, разграфен до 8000 об./мин!).

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин