Porsche 911 Carrera срещу Lotus Evora S 2+0

Досега Lotus бе известен със странните си автомобилни творения. Сега обаче англичаните навлизат в територията на 911 – с Evora S с 350 к.с.


18
апр.
2017

Не е известно, дали Фердинанд Порше и Колин Чапмън някога са се срещали. Австриецът и англичанинът щяха да се разбират чудесно, дори и без преводач. Те са братя по душа. Преселилият се откривател фризира техниката на VW и я монтира в леки каросерии (Por­sche 356), а основателят на Lotus Чапман прави същото на Острова, като комбинира тунинговани мотори на Ford и спартански алуминиеви шасита (Lotus Seven). И двата автомобила са с 40 к.с., като Lotus тежи с 60 кг по-малко от първото Porsche.

Повече от 50 години след това и двете фирми продължават да следват тази идея. Докато при Por­sche двигателят продължава да е разположен отзад и фирмата има зад себе си успешна история, историята на Lotus е променлива като времето в Англия и включва объркани посоки като модели с предно задвижване. Сега нещата отново потръгнаха – Evora се счита за силен коз, а Lotus ще представи и още модели.

Този Lotus не е много лек

Благодарение на TVS-компресора Evora S сега изтръгва 350 к.с. от машината на Toyo­ta. Това са с 5 к.с. повече от остаряващото Porsche 911 (на Автомобилното изложение във Франкфурт ще бъде представено 991). Спортистът със средно разположен двигател тежи с 64 кг по-малко и  по тази причина Lotus иска да свали иконата 911 от трона. Този модел на  Lotus обаче вече не е лек: 1438 килограма. Една диета няма да му навреди.

На външен вид Evora S привлича погледите дори повече от Porsche. Извитото предно стъкло напомня на пилотска кабина, а единичната чистачка е като на състезателна кола. Ниска, жълта и с миниатюрни задни светлини – колата излъчва екзотика а ла Ferrari, докато 911 можете да видите почти на всеки ъгъл в богаташките квартали.

Това, че шофьорите на Lotus са под постоянно наблюдение, изобщо не бива да ви притеснява при качване и слизане. Процесите се учат дълго време и стават все по-трудни за изпълнение с нарастване на възрастта. Пилотът е на четири сантиметра от пътната настилка, като освен това трябва да се покатери през широк страничен праг, за да влезе в типичната за Lotus алуминиева вана.

Отвътре пък е почти луксозно за Lotus. Климатична инсталация, отопление на седалките, сервоуправление, навигация – всичко е на борда. Превключвателите и бутоните от метал се управляват превъзходно. Англичаните умело са интегрирали вентилационните дюзи във вратите. Малкият скоростен лост е разположен близо до волана, но при бързо превключване влиза прекалено нервно и трудно. Иначе Lotus щеше да се изстрелва още по-бързо от измерените 4,6 секунди до 100 км/ч.

Porsche е за спорт, Lotusза надпревара

Със сегашния резултат моделът е еднакво бърз с 911. Двигателят обаче не може да се мери със задно разположения мотор на Porsche. Това, че е разработен в държава със строги ограничения на скоростта, си проличава най-късно след 250 км/ч. Предният капак вибрира силно и издава обезпокояващи шумове – усещането не е приятно. При по-дълги пътувания ще ви се схване левият крак, тъй като не може да намери спокойна позиция. Ентусиастите, обичащи Evora, разбира се  приемат с насмешка подобни дреболии. Автомобилът го влече повече пистата, отколкото магистралата. Колкото по-тясна, толкова по-добре. ESP е серийна – новост в историята на Lotus. Посредством натискане на бутона за спортен режим клапите в ауспуха се отварят,  Evora S реагира по-добре на командите на педала на газта и ускорява решително.  Вози твърдо – истински автомобил за надпревара. V6-турбомоторът демонстрира страхотно ускорение до 7200 об/мин. В горния диапазон на оборотомера автомобилът прави впечатление на по-пъргав от Porsche. Супердиректното му управление изисква време за свикване; всяко леко движение на волана бива предавано с остра реакция. Автомобилът остава неутрален дълго време и при натискане на педала на газта демонстрира добродушна смяна на динамичния център на тежестта, което осигурява онова нестабилно поведение на пътя, с което се постигат най-добри времена на обиколки.

На тестовата отсечка на AUTO BILD Contidrom до Хановер английското Coupé със средно разположен двигател действително е по-бързо от 911 с една секунда – еднозначно доказателство за превъзходна управляемост. На състезателната писта Porsche създава впечатление за повече склонност към компромиси – дори и с натиснат спортен бутон – по-нервно, по-еластично и по-комфортно. При спиране и в завои също демонстрира повече движения на каросерията и изисква силни корекции с волана. Автомобилът стига доста по-бързо до свръхзавиване, ако шофьорът му си поиграе с педала на газта. Естествено 6-цилиндровият мотор звучи повече от страхотно, но в сравнение с компресорния рев на V6 мотора на Lotus кашлянето на боксера на 911 е като катар в ларингса; 3,6-литровата Carrera също не звучи толкова добре, колкото своите 3,8-литровите събратя. Учудващо: при директното сравнение между Evora-S и Carrera 911 създава по-мекушаво впечатление. Затова някои го наричат спортен автомобил за възрастни господа. Няма значение – моделът от Цуфенхаузен отново доказва, че е спортист-всестранен талант, както и че е непобедим. При това въпреки по-високата си с около 15 000 евро цена.

Предлаганото мясо, комфортът , задвижването и по-ниският разход на гориво говорят в полза на Porsche 911 Carrera. Единствено на състезателната писта благодарение на средноразположения си турбомотор Lotus се представя по-добре. Това от своя страна си е страхотен успех за престиж – Колин Чапман и Фердинанд Порше щяха да имат тема за разговор.

 

ФАКТОР УДОВОЛСТВИЕ

„Когато ме изпревари собствената ми задна гума, означава че карам Lotus“, казва пилотът от Формула 1 Греъм Хил. Философията на Колин Чапман с лека конструкция създаде съмнителен имидж на марката през 60-те години, който продължава да е такъв и до днес. За разлика от Porsche: здраво, пригодено за всекидневието. Щом карате Porsche, значи сте познавач. Разбира се 911 отдавна се е превърнало в дизайнерска икона. На борда на актуалното 997 ще откриете толкова лукс, колкото и в една S-класа. Evora прилича на машина със средноразположен двигател от 70-те години – шумна, пуританска, въодушевяваща. При темперамента и управляемостта 911 с базова моторизация не може да се мери с „англичанина“. Компресорният V6-мотор и твърдо возещото шаси на Lotus дават възможност за екстремно удоволствие от шофирането и бързи времена на обиколки на пистата.

 

КЛАСИРАНЕ

1-ВО МЯСТО

Porsche 911 Carrera

Когато моделът участва в сравнителен тест, защитава титлата си на спортист с най-всестранен талант. В случая отново успя. Новите конкуренти са се прицелили в 345-те к.с. на Carrera – Evora S например е с 5 к.с. повече, но не успява да го победи.

 

2-РО МЯСТО

Lotus Evora SLotus Evora S

С английската си душа автомобилът финишира само на второ място, но това определено е най-добрият Lotus на всички времена. Поне тогава, когато очаквате повече от спортен автомобил за нормални пътища.

 

 

ИЗВОД

Досега мнозина са се опитвали да премерят сили с класиката на Porsche – както се оказва напразно. Сега идва ред и на новия Lotus. Въпреки това английската марка прави сериозна крачка напред с Evora S. Моделът демонстрира известна пригодност за всекидневието, но запазва типичната за Lotus пъргавина, на която по-скъпото 911 с 345 к.с. не може да се противопостави. При директното сравнение на пистата Porsche–то дори леко мудно.

Още по темата

Card image cap
Едно зареждане за 1200 лева

13
ное.
2017

Обем на резервоара 590 литра, собствено тегло 5,2 тона. Как се управлява толкова голям автомобил? Ние решихме да опитаме

Card image cap
Клубът на супербързите: McLaren 650 S

9
авг.
2017

Ако искате да влезете в клуба на най-бързите автомобили, то моделът трябва да вдига поне 480 км/ч! Преглед на 73-те най-бързи и ексклузивни автомобили на света.

Card image cap
Клубът на супербързите: Aston Martin Vulcan

27
авг.
2017

Ако искате да влезете в клуба на най-бързите автомобили, то моделът трябва да вдига поне 480 км/ч! Преглед на 73-те най-бързи и ексклузивни автомобили на света.

Card image cap
Клубът на супербързите: Lamborghini Centenario

19
авг.
2017

Ако искате да влезете в клуба на най-бързите автомобили, то моделът трябва да вдига поне 480 км/ч! Преглед на 73-те най-бързи и ексклузивни автомобили на света.

Card image cap
Lancia Thesis: cтилен завършек

5
май
2017

При Thesis отново се опитаха да пишат история. Резултатът: последната голяма Lancia

Card image cap

В последния брой:

Архив >