Не е известно, дали Фердинанд Порше и Колин Чапмън някога са се срещали. Австриецът и англичанинът щяха да се разбират чудесно, дори и без преводач. Те са братя по душа. Преселилият се откривател фризира техниката на VW и я монтира в леки каросерии (Porsche 356), а основателят на Lotus Чапман прави същото на Острова, като комбинира тунинговани мотори на Ford и спартански алуминиеви шасита (Lotus Seven). И двата автомобила са с 40 к.с., като Lotus тежи с 60 кг по-малко от първото Porsche.
Повече от 50 години след това и двете фирми продължават да следват тази идея. Докато при Porsche двигателят продължава да е разположен отзад и фирмата има зад себе си успешна история, историята на Lotus е променлива като времето в Англия и включва объркани посоки като модели с предно задвижване. Сега нещата отново потръгнаха – Evora се счита за силен коз, а Lotus ще представи и още модели.
Този Lotus не е много лек
Благодарение на TVS-компресора Evora S сега изтръгва 350 к.с. от машината на Toyota. Това са с 5 к.с. повече от остаряващото Porsche 911 (на Автомобилното изложение във Франкфурт ще бъде представено 991). Спортистът със средно разположен двигател тежи с 64 кг по-малко и по тази причина Lotus иска да свали иконата 911 от трона. Този модел на Lotus обаче вече не е лек: 1438 килограма. Една диета няма да му навреди.
На външен вид Evora S привлича погледите дори повече от Porsche. Извитото предно стъкло напомня на пилотска кабина, а единичната чистачка е като на състезателна кола. Ниска, жълта и с миниатюрни задни светлини – колата излъчва екзотика а ла Ferrari, докато 911 можете да видите почти на всеки ъгъл в богаташките квартали.
Това, че шофьорите на Lotus са под постоянно наблюдение, изобщо не бива да ви притеснява при качване и слизане. Процесите се учат дълго време и стават все по-трудни за изпълнение с нарастване на възрастта. Пилотът е на четири сантиметра от пътната настилка, като освен това трябва да се покатери през широк страничен праг, за да влезе в типичната за Lotus алуминиева вана.
Отвътре пък е почти луксозно за Lotus. Климатична инсталация, отопление на седалките, сервоуправление, навигация – всичко е на борда. Превключвателите и бутоните от метал се управляват превъзходно. Англичаните умело са интегрирали вентилационните дюзи във вратите. Малкият скоростен лост е разположен близо до волана, но при бързо превключване влиза прекалено нервно и трудно. Иначе Lotus щеше да се изстрелва още по-бързо от измерените 4,6 секунди до 100 км/ч.
Porsche е за спорт, Lotus – за надпревара
Със сегашния резултат моделът е еднакво бърз с 911. Двигателят обаче не може да се мери със задно разположения мотор на Porsche. Това, че е разработен в държава със строги ограничения на скоростта, си проличава най-късно след 250 км/ч. Предният капак вибрира силно и издава обезпокояващи шумове – усещането не е приятно. При по-дълги пътувания ще ви се схване левият крак, тъй като не може да намери спокойна позиция. Ентусиастите, обичащи Evora, разбира се приемат с насмешка подобни дреболии. Автомобилът го влече повече пистата, отколкото магистралата. Колкото по-тясна, толкова по-добре. ESP е серийна – новост в историята на Lotus. Посредством натискане на бутона за спортен режим клапите в ауспуха се отварят, Evora S реагира по-добре на командите на педала на газта и ускорява решително. Вози твърдо – истински автомобил за надпревара. V6-турбомоторът демонстрира страхотно ускорение до 7200 об/мин. В горния диапазон на оборотомера автомобилът прави впечатление на по-пъргав от Porsche. Супердиректното му управление изисква време за свикване; всяко леко движение на волана бива предавано с остра реакция. Автомобилът остава неутрален дълго време и при натискане на педала на газта демонстрира добродушна смяна на динамичния център на тежестта, което осигурява онова нестабилно поведение на пътя, с което се постигат най-добри времена на обиколки.
На тестовата отсечка на AUTO BILD Contidrom до Хановер английското Coupé със средно разположен двигател действително е по-бързо от 911 с една секунда – еднозначно доказателство за превъзходна управляемост. На състезателната писта Porsche създава впечатление за повече склонност към компромиси – дори и с натиснат спортен бутон – по-нервно, по-еластично и по-комфортно. При спиране и в завои също демонстрира повече движения на каросерията и изисква силни корекции с волана. Автомобилът стига доста по-бързо до свръхзавиване, ако шофьорът му си поиграе с педала на газта. Естествено 6-цилиндровият мотор звучи повече от страхотно, но в сравнение с компресорния рев на V6 мотора на Lotus кашлянето на боксера на 911 е като катар в ларингса; 3,6-литровата Carrera също не звучи толкова добре, колкото своите 3,8-литровите събратя. Учудващо: при директното сравнение между Evora-S и Carrera 911 създава по-мекушаво впечатление. Затова някои го наричат спортен автомобил за възрастни господа. Няма значение – моделът от Цуфенхаузен отново доказва, че е спортист-всестранен талант, както и че е непобедим. При това въпреки по-високата си с около 15 000 евро цена.
Предлаганото мясо, комфортът , задвижването и по-ниският разход на гориво говорят в полза на Porsche 911 Carrera. Единствено на състезателната писта благодарение на средноразположения си турбомотор Lotus се представя по-добре. Това от своя страна си е страхотен успех за престиж – Колин Чапман и Фердинанд Порше щяха да имат тема за разговор.
ФАКТОР УДОВОЛСТВИЕ
„Когато ме изпревари собствената ми задна гума, означава че карам Lotus“, казва пилотът от Формула 1 Греъм Хил. Философията на Колин Чапман с лека конструкция създаде съмнителен имидж на марката през 60-те години, който продължава да е такъв и до днес. За разлика от Porsche: здраво, пригодено за всекидневието. Щом карате Porsche, значи сте познавач. Разбира се 911 отдавна се е превърнало в дизайнерска икона. На борда на актуалното 997 ще откриете толкова лукс, колкото и в една S-класа. Evora прилича на машина със средноразположен двигател от 70-те години – шумна, пуританска, въодушевяваща. При темперамента и управляемостта 911 с базова моторизация не може да се мери с „англичанина“. Компресорният V6-мотор и твърдо возещото шаси на Lotus дават възможност за екстремно удоволствие от шофирането и бързи времена на обиколки на пистата.
КЛАСИРАНЕ
1-ВО МЯСТО
Porsche 911 Carrera
Когато моделът участва в сравнителен тест, защитава титлата си на спортист с най-всестранен талант. В случая отново успя. Новите конкуренти са се прицелили в 345-те к.с. на Carrera – Evora S например е с 5 к.с. повече, но не успява да го победи.
2-РО МЯСТО
Lotus Evora SLotus Evora S
С английската си душа автомобилът финишира само на второ място, но това определено е най-добрият Lotus на всички времена. Поне тогава, когато очаквате повече от спортен автомобил за нормални пътища.
ИЗВОД
Досега мнозина са се опитвали да премерят сили с класиката на Porsche – както се оказва напразно. Сега идва ред и на новия Lotus. Въпреки това английската марка прави сериозна крачка напред с Evora S. Моделът демонстрира известна пригодност за всекидневието, но запазва типичната за Lotus пъргавина, на която по-скъпото 911 с 345 к.с. не може да се противопостави. При директното сравнение на пистата Porsche–то дори леко мудно.