Porsche 911 Carrera от 1975 г.: за корави мъжаги


4
май
2017

Преди да започне галопът на 200 „коня“, е нужно добре да се помисли. Водачите на Carrera знаят, че поднасянето на задницата е нещо съвсем ежедневно. През 1975 година към този проблем се добавят и високите данъци.

Детските болести са овладяни, годините на учене и възпитание са минали. Сега съм на 30 и смятам, че познавам добре себе си. За съжаление не съм се научил да летя, лявата лента на магистралата не е моята сила и страст, а колата, която карам, се пали с лявата ръка. Земята е кръгла, целите са ясни. Как може да се промени човек?

Високовитаминният за моя организъм поток, идващ от шестте цилиндъра с въздушно охлаждане, принципно ми се отразява добре, нищо, че действа на ушите ми като сирена за въздушна тревога. Под аортата ми бушува сила с мощност 200 к.с. Почти седемте хиляди оборота отварят порите ми на места, на които не съм и подозирал, че имам такива. 3000 кубика карат артериите ми да трептят. За около 7 секунди вдигам 100, а не след дълго вече съм с максималните 235. Въздухът наоколо става сякаш по-рядък, а кръвното ми налягане се покачва. В мен се събуждат едновременно укротителят на лъвове, каскадьорът и делтапланеристът. Дали ми харесва това? Хм… Натискам спирачката, прекъсвам потока от адреналин и продължавам нататък с позволената ми от правилника скорост в подредения кокпит на Porsche 911 Carrera.

Очите ми от малки цепнатини се превръщат в очи отново, бузите ми се отпускат, а косата заема полагащото и се място. Сега вече знам, че кръвта на артистите не е айрян и се предавам. Porsche Carrera 3.0 и аз сме коренно различни и дори самият господ не може да промени това. Това, което променя хората, е най-бързата серийна кола на Германия. Нейният двигател произлиза от 2,7-литровия агрегат на легендарния модел от 1973 Carrera 2.7 RS. Обемът е увеличен до 3 литра и има значително по-балансирана и приятна работа от грубоватия и сърдит грохот на предшественика си.

През 1975 година са отчетени едни от най-големите жеги за последните 100 години. Средната температура е 30 градуса по Целзий. 26 милиона германци сядат по колите си и заминават на почивка. Това, което следва, е смазваща рецесия. Във времето на най-лошата икономическа криза в следвоенно време новия шеф на VW Тони Шмукер е принуден да връчи заповеди за съкращение на общо 25 000 души.

Вятърът се усилва. Много неща излизат от контрол. Само поднасящата се задница на 911 прави търсенето на модела от корави и търсещи приключения мъжаги по-силно. Те знаят много добре какво да правят във всяка ситуация. Воланът се връща рязко, подава се още газ и се игнорира действието на центробежната сила.  Продължаваме нататък с подаването на газта и се наслаждаваме на безупречната прецизност, с която ни се подчинява 911. Колела, които не буксуват, гуми, които не свирят, и собствено тегло 1150 кг, което ни позволява да излетим, без да се отлепим от пътя.

Както вече споменах, това не го може всеки, даже е по-скоро въпрос на манталитет и възпитание, и за съжаление при първите поколения на 911 имаше моменти, в които нещата не бяха съвсем наред, но слава богу, това е минало. Новото поколение от Цуфенхаузен ни изумява с промените в характера си. 24 секунди му трябват, за се ускори от 50 до 180 км/ч, и то на четвърта предавка. Който веднъж е изживял това, повече няма да има проблем с ушите. Въпреки това този екземпляр вече трудно може да бъде наречен чистокръвна спортна кола. Прекалено е комфортен с цел (както подчертават хората от Porsche) да не се уморяваме при получаването на удоволствие и да не ни се разваля настроението. Интересно в какво настроение е духът, който те гъделичка отвътре, когато за времето на едно примигване ти си постигнал скорост, за която на кола с 50 к.с. ще и трябва цяла вечност? Всичко е много относително. Парите, разбира се, също.

44 950 марки струва новият 911, без 5-степенна скоростна кутия (750 марки), без шибедах (1450 марки), без кожен салон (2150 марки) и без спортни седалки (520 марки) и така нататък. За надписите Carrera отстрани, за спойлера и за ципчето на тапицерията на тавана над задните седалки също трябва да се доплаща. Последното е типичен пример за практичната мисъл на щутгартските гении. По този начин се отваря достъп до механизма на шибедаха. Спойлерът отзад пък се грижи за любителите на прекия контакт с небето да не отидат прекалено рано там. При наличието му нестабилността на кормилното управление при високи скорости не се появява.

Нестабилността се проявява и в икономиката на Германия. Около 90 000 души са съкратени през тази година. Може би най-голямото количество от втората световна война насам. През тази година пълнолетието вече официално става факт с три години по-рано. На 18 вече можеш да се ожениш… или да си купиш първото Porsche. Само шест подчертани числа показва неговият километраж. 50-100-150-200-250-300 км/ч. Отсъства числото 130, което е магическата граница на организаторите на движението по пътищата. Границата, след чието определяне катастрофите са намалели с около 42 процента. За трилитровото Porsche в най-лявата лента важат коренно различни критерии. Музикалните например. Дрезгавият тенор на въздушно охлаждащия се шестцилиндров мотор вдъхновява дори и най-заклетите сухари и скептици и от двата пола. Който избере Porsche, произведено от тази година, нататък може да се радва спокойно на горещо галванизирана, напълно поцинкована каросерия с познатите закръглени форми.

Технически данни

Шестцилиндров боксерен двигател с въздушно охлаждане, разположен надлъжно отзад; oбем 2993 куб.см.; макс. мощност 147 кВт (200 к.с.) при 6000 об/мин; макс. върт. момент 255 Нм при 4200 об./мин; петстепенна скоростна кутия; задно задвижване; Д/Ш/В 4291/1652/1320 мм; собствено тегло 1150 кг.; макс. скорост 235 км/ч; разход на гориво 17 литра/100 км; цена през 1975 г. – 44 950 марки

Още по темата

Card image cap

В последния брой:

Архив >