2022
Техническите и стилистични подобрения съпътстват Porsche 356 през целия период на производството му, благодарение на което той се радва, не само на изключителен пазарен успех, но и на забележителна спортна кариера. Моделът е изработен в повече от 76 000 екземпляра, половината от които са запазени до днес в Европа, Северна Америка и различни краища на света. Когато е представен за първи път пред широката публика обаче, той все още е твърде несъвършен, а управлението му изисква голяма сръчност и високи умения, за да се обуздае непокорния му темперамент и да се извлече най-доброто от неговия потенциал. Всяка следваща модификация на 356 дава все по-добри резултати, както по отношение на динамиката, така и в чисто практически аспект, в резултат на което някои от основните възли, като окачването и кормилната уредба стават много по-надеждни и придобиват все по-ортодоксални работни характеристики. В резултат на това, поведението на последното поколение на модела, произвеждано в началото на 60-те години, вече е много по-стабилно и предсказуемо от това на предшестващите модели, а водачът полага значително по-малко време и усилия, за да свикне с него и да го овладее.

С течение на времето мощността е увеличена почти двойно, производството нараства от един автомобил на ден до 5000 броя годишно, но пазарната цена остава почти непроменена. Съвкупността от всичко това превръща Porsche 356 от странна европейска екзотика, на която първоначално се гледа скептично и резервирано в най-продавания чужд спортен автомобил на американския пазар.
Основната стилистична промяна, разграничаваща ранните и по-късните изпълнения на 356 е въведена през 1960 г., чрез повдигане на обтекателите на фаровете и повдигане и изравняване на нивото на предните и задните брони. Може би най-интересната и значима разлика между модернизираните двигатели на късните версии Super (75 и 90) и стандартния 1600, е че четирите самостоятелни цилиндъра вече са изработени от лека сплав, наслоена с твърд хром, и се отличават с по-ниско тегло и по-малка склонност към прегряване. Максималната мощност на двете разновидности вече достига съответно 75 и 95 к. с., а най-високата стойност на въртящия момент е малко над тази на предходния модел 1600, докато максималните обороти са увеличени от 2800 на 3700 (и съответно 4200 при версията Super 90).

При серия от тестове, направени в САЩ в началото на 60-те години, Porsche 356 с лекота ускорява от място до 150 км/ч за по-малко от 30 секунди и безпроблемно поддържа максимална скорост от 177 км/ч (съответно 187 км/ч при Super 90) в продължение на дълго време, което го превръща в чистокръвен спортен автомобил. Всъщност Porsche 356 може да бъде критикуван само за един основен недостатък – прекалено силният шум от двигателя, който се дължи на новите смукателни колектори в двата двукамерни карбуратора Zenith с вертикален поток, въведени при по-късните версии. Всеки от тях е защитен от малък въздушен филтър, който осигурява съвсем незначително или почти никакво заглушаване – необясним технически пропуск, при положение, че има достатъчно място за монтиране на много по-големи филтри.

Производството на последната версия, обозначена като 356 C, започва през есента на 1963 г., когато изцяло новият наследник на модела – Porsche 911 вече е официално представен на автосалона във Франкфурт. Тя се отличава с дискови спирачки на всички колела, а като опция към стандартното изпълнение се предлага и възможност за вграждане на най-мощния в онези години двигател на Porsche от 95 к. с. (71 кВт), в резултат на което буквеното обозначение е променено на SC.

Автомобилът, за който разказваме, е произведен през 1961 г., а преди три години е основно реставриран от специализираната фирма Класик Карс БГ. Интересна особеност в неговата конструкция е демонтиращият се твърд покрив, с какъвто е оборудвана много малка част от представителите на този модел. През септември 2019 г. той спечели призовото място в най-оспорваната категория „Следвоенни купета“ в четвъртия Конкурс за елегантност „Дръстър“.