Porsche чества 50 години 917


12
мар.
2019

Един от най-мощните, обозначени с числова последователност, автомобили, произвеждан някога от Щутгарт-Цуфенхаузен, чества своята 50-та годишнина тази година: Porsche 917. Най-прочутият състезателен автомобил на всички времена прави своя дебют на Автомобилния салон в Женева на 12 март 1969 г. и музеят на Porsche отбелязва знаковия рожден ден, като планира да възстанови първия 917, създаден някога, в неговия първоначален вид, както е бил представен преди 50 години. 917-001 претърпява различни промени във времето. „Нашият подход към автентичното управление на класическите автомобили се промени значително през последните десет години“, обяснява Аким Стейскал, директор на Музея на Porsche. При възстановяването на автомобили от историческата колекция на компанията музеят отдава голямо значение на запазването на оригиналните материали и се съобразява със съответната история на експонатите.

Историята на 917-001 като тестов и презентационен автомобил

917-001 бележи началото на несравнимата състезателна кариера на 917. Спортният автомобил 917-001 за Група 4, създаден да отвява конкуренцията в 24-те часа на Льо Ман и да печели Световните шампионати на марката, е първият от 25-те автомобила, които е трябвало да бъдат направени, за да се отговори на изискванията за одобрение; главният дизайнер на проекта е Ханс Мецгер, който отговаря не само за 12-цилиндровия двигател, но и за автомобила като цяло.

917-001 е представен за първи път в Женева през месец март 1969 г., с бяла каросерия със зелена предна част; той е с нов външен вид за появата си на Международния автомобилен салон във Франкфурт през същата година, за който е пребоядисан в бяло и оранжево. Когато по-късно Porsche обявява прехвърлянето на своите състезателни дейности към  отбора на J.W. Automotive Engineering, оглавяван от Брайтън Джон Уайър, 917-001 е използван още веднъж като презентационен автомобил – с нова боя в цветовете на американската петролна компания и спонсор, Gulf: светло синьо и оранжево.

След своята първа чиста победа в 24-те часа на Льо Ман, 917-001 е преработен във версията със скъсена задна част от Ханс Херман и Ричард Атууд през септември 1970 г.; когато 917-001 е предаден на Porsche Залцбург през октомври 1970 г., той е в цветовете на автомобила, който печели състезанието на Льо Ман и носи стартовия номер 23.

Възстановяването на 917-001 до първоначалното му състояние от 1969 г.

По възстановяването на оригиналния 917 в продължение на повече от година работят музейните механици, предишни техници и инженери от Цуфенхаузен и Вайзах, както и служители от историческите архиви и партньорски компании. Проектът е особено предизвикателен от самото начало, заради многобройните трансформации, които е претърпял автомобилът като тестов и презентационен модел. Основният приоритет е съхраняването и повторната употреба на оригиналните му материали, където е възможно и технически приложимо.

Възстановяването се ръководи от тестване, което е в състояние да определи кои от материалите на каросерията са оригинални и биха могли да бъдат използвани повторно чрез техния анализ и сравняване с чертежите и снимките на историческия дизайн. Чрез този подход са старателно възпроизведени частите на каросерията за предната и задната част с използването на новаторска 3D технология и със спазването на оригиналните чертежи за дизайна; задната част на алуминиевата пространствена рамка също е възпроизведена с помощта на оригинални документи. Възстановен до първоначалното си състояние от 1969 г., 917-001 ще бъде изложен в Музея на Porsche точно 50 години по-късно.

Несравнима доминация в моторния спорт и създател на тенденции в турбо технологията

Историята на успеха на 917 е легендарна. Автомобилът успява да осигури крайна победа през своята първа година, участвайки в 1 000-километровото състезание в Целтвег, Австрия през 1969 г. През 1970 г. Ханс Херман и Ричард Атууд постигат мечтания краен триумф на Льо Ман – най-големия успех в моторния спорт, постиган от Porsche до този момент, който ще бъде повторен от д-р Хелмут Марко и Гис ван Ленеп през 1971 г. След допълнителното разработване на 917 до турбо версиите с над 1000 к.с. 917/10 и 917/30, Джордж Фолмер и Марк Донъхю успяват да доминират в сериите CanAm в Северна Америка през 1972 г. и 1973 г. съответно; тези модели на Porsche се доказват като непобедими и в еквивалентните европейски състезания – Интерсериите. Променена версия на турбо технологията е използвана отново малко по-късно в сериен автомобил Porsche – когато се ражда 911 Turbo през 1974 г.

Специална изложба в Музея на Porsche

От 14 май до 15 септември 2019 г. Музеят на Porsche ще чества 50-та годишнина на 917 със специална разширена изложба, озаглавена „Цветовете на скоростта – 50 години 917“. Ще бъдат изложени общо 14 експоната – включително десет модела 917, като само тяхната обща мощност е 7 795 к.с. Музеят на Porsche ще представи на публиката за първи път концептуален модел на 917, за да отдаде почит на първата победа на Льо Ман през 1970 г. Червено-белият изложбен автомобил е проектиран от малък екип дизайнери и инженери, но с влизането на Porsche в категория LMP1 на Световния шампионат по издръжливост (WEC) на FIA, този модел остава само концептуално изследване. Селекция от състезателни плакати и малки технически експонати завършват специалната изложба, която съдържа най-големия досега общ брой конски сили за подобно събитие. За да отбележи годишнината, магазинът на музея също ще предложи селекция от 917 продукта за продажба, включително розова престилка за барбекю, вдъхновена от уникалния 917/20 от 1971 г. с прякор „Розовото прасе“. Вътрешният издател – Edition Porsche Museum, ще издаде и книга, за да отбележи годишнината на 917.

Още по темата

Card image cap
Най-страхотните олдтаймери от аукциона в Париж: Peugeot 205 T16

14
февр.
2018

Във френската столица на 9-ти февруари бе проведен търг - Artcurial продаде редица класически автомобили по време на изложението Rétromobile 2018

Card image cap

В последния брой:

Архив >

usedTag: