Porsche постига първата крайна победа на Льо Ман преди 50 години


4
юни
2020

Общо 19 крайни победи, безброй успехи в класа и невероятни емоции свързват Porsche с 24-те часа на Льо Ман – най-голямото и най-традиционното събитие в моторните спортове, в продължение на повече от шест десетилетия. На 14 юни 1970 г. Porsche постига първата си крайна победа в състезанието със спортния автомобил 917 KH с 580 к.с. 50 години по-късно, в уикенда 13-14 юни 2020 г., Музеят на Porsche ще представи оригиналния печеливш автомобил в своя експозиция.

От първото участие на Porsche в това класическо изпитание по издръжливост през 1951 г. и спечелената незабавна победа в класа с 356 SL това състезание става задължително за производителя на спортни автомобили. Но пътят до първия голям триумф е дълъг. До края на 60-те години Porsche умело играе ролята на аутсайдер и успешно се фокусира върху класовете с по-малък работен обем. Така в края на 60-те Porsche предприема промяна в стратегията. През 1969 г. Porsche е само на 75 метра или на секунда от победата в най-оспорвания финал на Льо Ман в историята. Но още в подготвителната фаза за състезанието през 1970 г. много от наученото в предходните години влиза в употреба: Жерар Ларус и Вили Каухсен в Martini Porsche 917 LH, следвани от Руди Линс и Хелмут Марко в Porsche 908/02, печелят съответно второто и третото място, превръщайки го в триумф за Porsche.

Тази първа победа създава прецедент: Една година по-късно 33 от 49-те състезатели на старта са зад волана на спортен и състезателен автомобил, произведен в Щутгарт-Цуфенхаузен – рекорд, който остава ненадминат и до днес. Автомобил Porsche 917 KH печели и състезанието през 1971 г. През 1974 г. Porsche  поставя началото на Turbo ерата на Льо Ман с лансирането на 911 Carrera RSR 2.1 Turbo. Porsche отбелязва първата Turbo победа в историята на състезанието с 936 Spyder през 1976 г., като същият автомобил печели отново със заводския отбор една година по-късно през 1977. Две години по-късно клиентски отбор влиза за първи път в листата на победителите. Успехът с Porsche 935 K3 отбелязва първата победа на състезателен автомобил със задноразположен двигател в състезанието на Льо Ман – и сериен състезателен автомобил, базиран на Porsche 911.

Между 1981 г. и 1987 г. състезателните автомобили Porsche остават непобедими на Льо Ман. Най-дългата серия победи в историята на 24-те часа започва с третата и последна победа на Porsche 936 Spyder. През 1982 г. заводският отбор лансира новия тип 956, заемайки и трите места на подиума при своя дебют на Льо Ман. 956 съдържа първото алуминиево монокок шаси и иновативната аеродинамика на Porsche, които позволяват мощна притискаща сила без видимо увеличение на въздушното съпротивление. В 956 и неговия наследник, 962 C, производителят на спортни автомобили тласка напред развитието на системите за електронно впръскване и запалване, както и популярната днес трансмисия с двоен съединител (PDK) на Porsche. От 1983 г. нататък клиенти на Porsche също стартират състезанието зад волана на 956 и 962 C. Девет автомобила Porsche 956 се нареждат сред водещите 10 печеливши отбора през 1983 г., последвани от осем съответно през 1984 и 1985 г.

През 90-години заводският отбор и клиенти на Porsche отбелязват четири крайни победи в три различни типа състезателни автомобили, стартирайки през 1994 г. с Porsche 962 Dauer Le Mans GT, разработен във Вайзах и базиран на 962 C, последван от разработения от Porsche TWR Porsche WSC Spyder, в който клиентски отбор печели през 1996 г. и 1997 г. През 1998 г. Porsche 911 GT1 `98 влиза в състезанието с първото монокок шаси от карбонови влакна, проектирано от Porsche, както и първите спирачки от карбонови влакна, използвани от заводския отбор – и печели в годината, в която Porsche отбелязва своята 50-та годишнина от получаването на разрешение за производство на първия спортен автомобил – 356 „Номер 1“ Roadster.

След този успех Porsche насочва вниманието си в моторните спортове към разработката на готови за серийно производство състезателни версии на Porsche 911 и подкрепата си за частни отбори. В състезанието на Льо Ман този ангажимент е възнаграден с 11 победи в класа между 1999 и 2018 г. През 2014 г. заводският отбор се завръща в надпреварата за крайна победа. Проектиран от нулата във Вайзах, Porsche 919 Hybrid съдържа уникални технически решения. Единствено автомобилът Porsche генерира електрическа мощност за високопроизводителната батерия чрез превръщане на кинетичната енергия, произведена при спиране, и допълнително чрез турбинен генератор в потока отработени газове на двигателя V4 с турбокомпресор. Цялата система, състояща се от електрически мотор и двигател с вътрешно горене, предоставя около 900 к.с. Това авангардно решение се оказва успешно: от 2015 до 2017 г. Porsche отбелязва хеттрик в състезанието на Льо Ман.

Със 108 победи в класа и 19 крайни победи в актива си Porsche е най-успешният производител в почти 100-годишната история на състезанието на Льо Ман. През 2020 г. Porsche продължава уникалната традиция на ежегодно участие на спортен автомобил Porsche в състезанието на Льо Ман от 1951 г. насам: Във виртуалното състезание 24 часа на Льо Ман наскоро сформираният отбор Porsche Esports ще стартира на 13-14 юни с четири автомобила Porsche 911 RSR (моделна година 2017). Актуална информация за състезанието ще се споделя в Twitter канала @PorscheRaces. Исторически преглед на състезанието от 1970 г. може да бъде проследен в юбилейния уикенд в Twitter канала @PorscheNewsroom.

Ханс Херман и Ричард Атууд си спомнят за състезанието

През 1970 г. след точно 4 607.811 километра или 343 обиколки, Ханс Херман и Ричард Атууд пресичат първи финалната линия в Porsche 917 KH на Porsche Залцбург със стартовия номер 23. „През по-голямата част от състезанието валеше и усещахме, че трябва постоянно да сменяме гумите и да се адаптираме към моментната ситуация. Не износването, а постоянно променящото се време ни принуждаваше да сменяме гумите. Фактът, че си пасвахме толкова добре заедно като пилотиращ отбор ни доведе до победата. Да се състезаваш в 24-часово състезание по издържливост само с двама пилоти е велико постижение“, казва Ханс Херман, връщайки лентата назад.

Много от конкурентите, сред които много автомобили Porsche, постепенно отпадат от надпреварата. „Льо Ман е състезание, в което всички върви както трябва или се обърква. В онези дни 24-те часа наподобяваха повече шофиране по издръжливост отколкото състезание“, си спомня Ричард Атууд. „Победата на Льо Ман с Porsche и Ханс дойде напълно неочаквано, тъй като нашият автомобил нямаше точната настройка за скорости. Ханс и аз бяхме просто отбор-мечта.“

Работихме по автомобила в тренировките до последния момент. Ханс Херман: „917 стартира като много труден състезателен автомобил. Той ни управляваше вместо обратното – до момента, в който успяхме да оптимизираме аеродинамиката и да го трансформираме в печеливш автомобил.“ Обратно у дома в Щутгарт победата на Porsche е отбелязана с автоколона през града и на основния площад. „Победата придоби значимост през годините. Кой би си помислил, че Porsche ще стане рекордьор в това състезание“, казва със задоволство Ричард Атууд. „По това време също така не знаех, че ще се сблъскам с друго лично предизвикателство: Не можех да ям нищо по време на състезанието, можех само да пия мляко, за да остана във форма, за да пилотирам. Защото това, което не знаех, беше, че съм се разболял от заушка.“

Още по темата

Card image cap

В последния брой:

Архив >