2024
Porsche регистрира патент за бензинов двигател с иновативен начин на работа. Бензиновият агрегат не е нито 2-, нито 4-, а 6-тактов! Ние ще ви разкрием как функционира той
„Take Five – готиното парче, чиято закачлива мелодия е нотирана с пет удара на такт, “ е легенда сред феновете на джаза. Повечето хора oбикновено са свикнали с четиритактовата музика. Четирите такта доминират и в света на двигателите с вътрешно горене – изключение правят Trabi, Wartburg и големите корабни машини. Но нов двигател от Porsche добавя още два такта – защото е проектиран като 6-тактов!
Но как е постигнато това? Сърцето на иновативния мотор е колянов вал, в който отвътре се извършва вътрене. Към него мотовилките са закрепени ексцентрично, подобно на буталото на ванкелов агрегат. Към всяка мотовилка в коляновия вал има отделна планетарна предавка. Тя позволява ходът на буталото да се променя в зависимост от фазата на завъртането. Това решение цели да отслаби негативния ефект от нежеланото странично движение при въртенето на коляновия вал, в което се губи енергия.
Двигателят генерира мощност два пъти в рамките на един работен цикъл
Като страничен ефект се добавят още два такта към класическите четирите – всмукване, сгъстяване, горене и разширение, изпускане: а именно – сгъстяването и горенето плюс разширението, т.е. тези тактове се извършват по два пъти на работен цикъл. Ето защо този бензинов двигател генерира мощност в две фази на един работен цикъл.
На техническа рисунка се виждат отвори в цилиндъра – каквито има и при двутактовите двигатели, в допълнение към клапаните. В зависимост от работния цикъл, чрез тях може да се вкарват допълнително кислород или гориво – например за постигането на по-висока мощност при пълно натоварване. Вероятно така ще е необходима по-малко енергия за отделния цикъл на изгаряне и двигателят вероятно ще работи по-тихо и с по-малко вибрации от класически редови агрегат поради двойното кръгово движение на мотовилката около коляновия вал.
Компанията с централа в Щутгарт подаде патент за този принцип на работа в САЩ преди няколко дни. Има ли вече прототипи на иновативния двигател? Намираме ли се на прага на сензационен крачка напред в технологията на двигателите с вътрешно горене? Засега от Porsche упорито мълчат. Разкриват единствено, че споменатият патент бил „подаден на базата на идея“, която идвала от служители на Porsche Engineering и Техническия университет в Клуж-Напока (втория по големина град в Румъния). Porsche Engineering е дъщерно дружество на производителя на автомобили, което се занимава с научноизследователска и развойна дейност.
Възможност за значително сваляне на разхода
Засега гигантът с централа в Цуфенхаузен не иска да разкрива нищо повече. Пазенето в тайна било „ключова част от бизнес модела“. Ето защо Porsche моли за разбиране, когато не предоставя информация за конкретни бъдещи проекти. А как би могла да бъде оценена идеята от гледната точка на експерт? „Интелигентно решение! Със сигурност ще работи и има потенциал“, казва професор Томас Кох, ръководител на Института за бутални двигатели към Технологичния институт в Карлсруе (KIT).
Според професора в диапазона на частично натоварване 6-тактовият двигател на Porsche щял да постигне намаление на разхода в 2-цифрено изражение в проценти, а при пълно – вероятно поне с няколко процентни пункта. Въпреки това Кох е на мнение, че за да бъде подготвен агрегатът за серийно производство, тепърва ще трябва да бъдат решавани голям брой технически проблеми,. Например цилиндровата глава трябвало да бъде преработена по много сложен начин. Според Кох на сложната механика обикновено трябва да се гледа критично: „Колкото повече части, толкова повече риск“.
Ето защо е малко вероятно иновативният агрегат да бъде пуснат на пазара до няколко години. „Със сигурност няма да видим този двигател в следващото поколение на 911 или Panamera.“ Но заявките за патент като тази на 6-тактовия двигател на Porsche доказват, че производителите продължават да виждат потенциал в бъдещето на двигателя с вътрешно горене. „Това е добра новина“ – заключава Кох.