Porsche не се отказва от ДВГ: дали това не е сигнал за купувачите?

1102
2025

Ако Porsche продължи да произвежда автомобили на двигатели с вътрешно горене за по-дълъг период от време, трябва ли аз като бъдещ купувач на автомобил да се ориентирам към бензинов или дизелов модел? Коментар за хода на Porsche да се върне към ДВГ!

Новината, че Porsche ще произвежда автомобили на двигатели с вътрешно горене по-дълго от планираното, беше доста изненадваща. Дали след този ход аз, като купувач на автомобил, би следвало да се замисля за избора си в бъдеще? Ако Porsche, водещият производител в индустрията, продължи да разчита на двигатели с вътрешно горене за по-дълъг период от време, трябва ли и аз да взема това предвид при покупката на следващия си автомобил – и също да се ориентирам към ДВГ?

Човек обаче трябва да чете между редовете. Защото Porsche е на върха. Производителят се радва на изключителна репутация – а модели като 911 се считат за изключително висококачествени и много издръжливи. На продаден автомобил Porsche реализира печалба, за която повечето други производители могат само да мечтаят. А който кара Porsche, е успял в живота – и има пари.

Разпалени дискусии около решението на Porsche

С решението си Porsche разбуни духовете в автомобилния свят. Заговори се за „ръчна спирачка при Porsche“, за „грешен сигнал“, дори за „завръщане на двигателя с вътрешно горене“. Всичко това звучи доста логично. Но новината трябваше да бъде приета по-спокойно. От една страна, компанията с централа в Цуфенхаузен работи с доста скромни обеми – за 2024 г. тя е продала едва 310.000 нови автомобила. За сравнение: най-големият производител на автомобили, Toyota, е реализирал 10,2 милиона за миналата година.

Какво означават последните данни за продажбите

Porsche е марка с традиции при двигателите с вътрешно горене; основният дял от 5-те милиона Porsche-та, произведени в историята, се пада предимно на бензиновите, дизелите са доста по-малко. Според Porsche над 70 процента от тях все още се движат. Също така е вярно, че електрическите Porsche-та, най-вече Taycan, а отскоро – и изцяло електрическият Macan, печелят доста бавно сърцата на водачите на Porsche.

Матиас Брюге е страстен шофьор на електромобили – но далеч не е от хората, които искат да налагат своите предпочитания за задвижването на другите.

Освен това поръчките на произвеждания от 2019 г. Taycan напоследък са значително по-малко. Според предварителните данни на Porsche продажбите са намалели наполовина през 2024 г.: 40.629 Taycan-а са продадени през 2023 г., а през 2024 – 20.836, което се равнява на спад от 49 процента. Електрическият Macan е продаден в 18.278 бр. Неговият събрат на двигател с вътрешно горене, от друга страна, е реализиран в 64.517 екземпляра.

Porsche променя курса на електрификация – и си има сериозна причина

В Porsche вероятно не са особено доволни от цифрите при Taycan и са очаквали повече от Macan-а на ток. Ето защо е съвсем логично (а също и разумно) Porsche да преосмисли своя курс на електрификация. Тъй като производителите на автомобили имат една основна цел: да продават. И ако клиентите искат двигатели с вътрешно горене, тогава производството им трябва да бъде цел на всеки нормален член на борда на директорите на компанията. Именно той решава какво Porsche да предлага, съобразявайки се търсенето от страна на клиентите. И за момента явно пътят към ДВГ е пътят към успеха.

Дали това решение би следвало да ни повлияе при избора на следващия ни автомобил? Би могло, но не е задължително. Независимо дали става въпрос за дизелов, бензинов или електрически модел, трябва да търсите автомобила, който най-добре отговаря на вашия начин на живот и стил на шофиране. Точно това казва холивудската суперзвезда Харисън Форд в последния си рекламен клип за Jeep.

Има много хора, които все още искат автомобил на двигател с вътрешно горене. Те ще си купят конвенционален модел, независимо дали става въпрос за Porsche или за друга марка. Други, като мен, си купуват електромобил и са доволни от него. И точно така трябва да бъде: всеки да си купува това, което иска!

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин