2024
Това забележително концептуално творение въплъщава визията за Pontiac за далечното бъдеще. Футуристичният автомобил, базиран на сериен Pontiac Firebird, e проектиран от известния дизайнер на GM Хари Брадли и е изработен в натура от Дейв Крук – един от най-елитните майстори на поръчкови автомобили в САЩ. Той започва кариерата си в каросерийната фирма Fisher Body, но неговите изключителни умения в конструирането на прототипи плюс вродената му чувствителност към дизайна привличат вниманието на тогавашния вицепрезидент по дизайна на GM Бил Мичъл. Той лично го наема и назначава в дизайнерския екип на GM в качеството му на технически експерт.
Скоро след това Крук проектира и изработва първия си действащ прототип – Pontiac One. Той е показан за първи път през 1970 година, когато бъдещето на Pontiac изглежда по съвсем друг начин, а пищните форми и разточителните двигатели замъгляват здравия разум. Въпреки своите безспорни стилистични достойнства обаче, този ярък представител на американската мегаломания остава сравнително неизвестен за широката публика. Основната причина за това е, че той е създаден точно в периода, в който американската автомобилна индустрия пренасочва приоритетите си към икономичните двигатели, компактните форми и вай-вече системите за безопасност. Дизайнът, като самоцел остава на заден план, което е много жалко за автомобили, като Pontiac One, които провокират сетивата със своята неудържима динамика и чудовищен потенциал. Драстично снижената линия на „талията“ създава илюзията, че автомобилът е по-нисък, отколкото е в действителност, докато смелите и масивни форми на задните калници излъчват чистокръвна мощ и необуздана енергия. Две от уникалните характеристики на автомобила са шестте въздухозаборника, които обхващат целия преден капак до носа, както и скритите задни светлини, базирани на оптична рефлекторна система с елегантна призматична леща. Този напълно функционален автомобил, ръчно изработен, може би е един от последните автентични представители на бруталния американски дизайн.
Използваният двигател е V8 с работен обем 7,5 литра и мощност от 500 к.с., което прави Pontiac One един от най-мощните автомобили на своето време. Двуместният интериор, тапициран с естествена кожа включва седалки тип „кофа“ и арматурно табло, облицовано с благородна дървесина, а на мястото на задните седалки е поставена резервната гума.
Освен, че е радикално отклонение от стила на серийните автомобили на Pontiac от онова време концептът се отличава и с редица усъвършенствани функции. Каросерията е изработена изцяло от фибростъкло и няма врати, а достъпът до купето става, след като цялата секция на покрива се повдига нагоре и се приплъзва напред. Футуристично оформеният кокпит е с централно разположен волан, а основните уреди са интегрирани в предното стъкло. Колата също така разполага с дискови спирачки на четирите колела, сервоуправление и напълно независимо окачване. Двигателят е оборудван с четиристепенна ръчна трансмисия, което е необичайно решение за американската философия от онези години.
В началото на 70-те години Pontiac One е продаден на частен колекционер. През годините сменя собствениците си няколко пъти и в крайна сметка попада в автомобилния музей Pontiac-Oakland в град Понтиак, щата Илинойс. В този период е подложен на частична реставрация, но като цяло запазва голяма част от оригиналните си дизайн и характеристики.