2024
Когато се появява за първи път точно преди четири десетилетия, Pontiac Fiero се класифицира към екзотичните изключения не само в гамата на GM, но и в целия типов ред леки автомобили, предлагани по онова време в Северна Америка.
Компактното клиновидно купе, изработено от пластмаса с централно разположен двигател, агресивен дизайн и ефектното търговско название Fiero (което на италиански значи „див“, а на испански – „свиреп“), е създадено от фирмените дизайнери Джордж Милидраг и Хълки Алдикакти.
Fiero е първият двуместен модел на компанията, както и изобщо първият масово произвеждан американски автомобил с централно разположен двигател. Той може да се разглежда и като една експериментална лаборатория на колела, имайки предвид масовото внедряване на иновативни за времето си технологии.

Лансираното през есента на 1983 г. първо поколение Fiero носи цифров индекс 2М4, което се дешифрира като двуместен автомобил с централно разположен 4-цилиндров двигател. Атрактивният спортен Pontiac веднага привлича вниманието на специалистите и още през следващата 1984 г. вече е включен в класацията „10-те най-добри автомобила“ на авторитетното списание Car and Driver. По-късно същата година той е избран и за кола на сигурността на Индианаполис 500 (измествайки дори и сочения за фаворит чисто нов Corvette) – чест, за която мечтае всеки автомобилен производител в САЩ.

Pontiac Fiero се произвежда само пет години, като за този период преминава през динамична дизайнерска и технологична еволюция. Високото ниво на продажбите донякъде компенсира появилите се критики към модела по отношение на изработка, надеждност и ниво на безопасност. От сегашна гледна точка изпълнението на тези критерии вече е съвсем непосилно за Fiero, но въпреки своята краткотрайна кариера той успява да се превърне в култ, а понастоящем е много търсен колекционерски автомобил.
Появяването на серийният Pontiac Fiero обаче е плод не толкова на фирмена стратегия, колкото на стремеж за приспособяване в условията на криза. Още от началото на 50-те години GM обогатява своята гама с двуместен спортен автомобил в лицето на Chevrolet Corvette и в продължение на дълги години няма нужда от втори подобен автомобил. В края на 70-те години обаче петролните кризи принуждават големите компании основно да преразгледат своите приоритети по отношение на икономичността. В този нов план на развитие Corvette вече изглежда твърде разточителен и GM инвестира в чувствително по-евтин като себестойност спортен автомобил, който да бъде в крак с новите икономически тенденции.

Затова и Fiero се предлага с доста скромен за американските разбирания 4-цилиндров двигател с работен обем 2,5 л, чийто максимален разход на гориво не надвишава 8,7 л на 100 км, а по магистрала пада до 5,9 л на 100 км, което става възможно с внедряването на новата икономична скоростна кутия на GM, предлагана като опция при някои изпълнения на Fiero. Версиите с тристепенна автоматична трансмисия не са толкова икономични, но и при тях разходът е доста приличен – 7,4 л на 100 км. Тези забележителни резултати, твърде необичайни за двигател с такъв работен обем, са широко тиражирани от Pontiac и многократно потвърдени от независими изследвания. Те впрочем изглеждат съвсем актуално и днес.
Цялостната концепция и динамичните показатели на автомобила не само че не го превръщат в конкурент на Corvette, а осигуряват достъп на GM в един неразработен до този момент пазарен сектор.

Разположението на двигателя позволява по-добро разпределение на тежестта между осите, дава възможност за постигането на максимално ефективна форма от аеродинамична гледна точка, което от своя страна допринася за икономията на гориво.
Още едно голямо предимство на Pontiac Fiero е унифицирането на голяма част от неговите детайли и компоненти с някои от компактните модели на GM, което от своя страна допълнително понижава производствената му себестойност. Така например задното окачване и трансмисията са почти идентични с тези на Pontiac Phoenix, а предното е същото като на Chevette.
Потенциалните клиенти на Fiero имат високи очаквания към модела, имайки предвид неговия футуристичен дизайн и централно разположения двигател, които напомнят за далеч по-скъпите отвъдокеански екзотики. Първоначалните отзиви от американската специализирана преса през 1984 г. са наистина окуражаващи, но не след дълго започват да се появяват и някои критики, свързани основно с недобрата динамика на модела.
Pontiac обаче не обръща особено внимание на тези забележки, имайки предвид огромния интерес към Fiero. Още през 1984 г. за производството му са ангажирани цели три монтажни линии, които въпреки това се оказват недостатъчни за задоволяване на огромните заявки на дилърите. В крайна сметка за кратката си петгодишна кариера Pontiac Fiero е тиражиран в 370 168 екземпляра.

Малко повече от година след началото на производството петролните проблеми са на заден план, а икономията на гориво вече не е основен приоритет на автомобилните производители. Затова през 1985 г. Fiero започва да се предлага с нов по-мощен с 43 к.с. V6 двигател, като в резултат на това получава и напълно заслуженото допълнение GT към името си. Година по-късно подобрената динамика се отразява и върху дизайна на автомобила, който става още пo-ефектен и по-клиновиден.
До края на производството през 1988 година са направени още някои технологични и стилистични промени, като най-значимата от тях е цялостното преструктуриране и модернизиране на окачването и на част от носещата конструкция, така че да бъде максимално оползотворена концепцията на централно разположения двигател.