2024
През последното тримесечие на 1974 година в България започва вноса на първите по-големи партиди леки автомобили Polski-Fiat 125p. Това без съмнение е вълнуващо събитие за българския автомобилен пазар, в резултат на което модерният за времето си полски седан е популяризиран в много от нашите специализирани и популярни печатни издания. Оригиналният италиански първообраз на модела дебютира през април 1967 година, но въпреки атрактивния си дизайн, не всичко в конструкцията му е ново.
Подовата структура е доста сходна с тази на по-стария модел 1500, докато пътническото пространство е почти идентично с това на представения година по-рано Fiat 124. Използваният двигател е от Fiat 124 Spider, но с увеличен ходов обем от 1600 куб. см и мощност 90 конски сили. Предното окачване, кормилната уредба и предавателната кутия също идват от Fiat 1500, но конструкцията на задното окачване е изцяло нова.
Според договора, подписан с Fiat на 22 декември 1965 г. в Полша е трябвало да започне производството на архаичния Fiat 1300 (каквато между другото е и първоначалната италианска оферта към СССР), но през май 1966 година е подписан анекс, според който в Полша да започне производството на Fiat 125.
Първият екземпляр на Polski-Fiat 125p слиза от поточната линия на 28 ноември 1967 г., но той не е точно копие на италианския първообраз. В конструкцията му са направени редица технически изменения, с които да бъде адаптиран към пътните и климатичните условия на Полша. Дизайнът също е частично видоизменен, като радиаторната решетка е изцяло нова, а оригиналните квадратни фарове са заменени с кръгли, но най-съществената промяна е свързана с двигателя. Вместо оригиналната версия с ходов обем 1603 куб. см, с два горни разпределителни вала и мощност 90 конски сили, са избрани два не толкова мощни варианта от 1500 куб. см (70 к.с., 150 км/ч) и 1300 куб. см (60 к.с., 140 км/ч). Това се налага преди всичко от спецификата на местния пазар, и необходимостта от създаването на по-достъпен автомобил, предназначен за по-широк кръг от клиенти. Разходът на гориво е съответно 9,5 и 10,5 литра на 100 км.
Пътническото пространство на Polski-Fiat 125p до голяма степен е идентично с това на Fiat 124, но е с 8 см по-дълго, в резултат на което е осигурено повече място за пътниците на задната седалка. Той се отличава и с някои удобства, характерни по-скоро за автомобилите от среден клас, и в средата на 70-те години все още са рядкост в социалистическия автопром. Огледалото за обратно виждане предпазва водача от заслепяване, монтирани са контролни индикатори за включена ръчна спирачка, за наличието на резервен бензин (с два режима, които отчитат по-малко от 10 и по-малко от 5 литра), за включено осветление за паркиране и други. Чистачките на предното стъкло имат две работни степени.
Предното окачване е независимо на спирални пружини и телескопични амортисьори, а задната ос е цяла с листови ресори, радиални прътове и телескопични амортисьори. Спирачките са дискови и на четирите колела.
През 1973 година Polski-Fiat 125p е подложен на частичен фейслифт, при който най-видимата външна промяна е боядисаната в черно радиаторна решетка. Точно този вариант е първият, който започва да се продава в България, като на нашия пазар се предлагат само изпълнения с 1500-кубиков двигател. От края на 1974 до края на 1975 година у нас са доставени общо 3000 екземпляра, като 500 от тях са пуснати за продажба в „Кореком“. В този порядък продължават да се движат и количествата, внесени през следващите години – 5000 през 1977 г., 4500 през 1979 г. и т. н.
Играй за електрически скутер или ваучер за гориво на стойност 100 лева.
Свали приложението EKO Smile!
В този период това е един от най-скъпите автомобили у нас, чиято цена през 1980 година е 8700 лв. (или 48 средни месечни заплати). Единственият по-скъп автомобил по същото време е Волга ГАЗ-24, който струва 9200 лв.