Polski Fiat 1100 Coupe: 50-годишнината на един уникат

2005
2024

През 1972 г. във Великобритания е представен първият прототип на серийния Lotus Esprit, проектиран от известния италиански стилист Джорджето Джуджаро. Само две години след премиерата на този концептуален модел жителите на Варшава имат възможността да видят един много подобен на външен вид прототип, създаден от FSO. През септември 1974 г. по време на изложбата „Варшава XXX“, са представени постиженията на столичните предприятия, като на щанда на FSO са показани интересни интепретации на тема Polski Fiat 125p, включително версии Cabriolet и Camping, както и един много атрактивен спортен автомобил. Работата по новия прототип започва в началото на 1973 г. в Центъра за изследване и развитие на леки автомобили във Фаленица (OBRSO). Ръководител на конструкторската група е инженер Мирослав Гурски, а дизайнер на каросерията е Збигнев Уотсон. Автомобилът е базиран на специална ходова част, изработена в OBRSO, която е подсилена с две надлъжни греди. В цялостната конструкция са използвани много серийно произвеждани елементи, адаптирани от Polski Fiat 125p, както и от оригиналните модели 128, 132 и X1/9.

Прототипът е представен за първи път от Зджислав Подбиелски – известен журналист, автомобилен историк и служител в Асоциацията на автомобилната индустрия. Той получава възможността да види автомобил преди представянето му, да го кара и да получи основните технически спецификации. Въз основа на събраната информация той помества репортаж за Polski Fiat 1100 Coupe в месечното списание Młody Technik. От тази публикация читателите разбират, че приблизителният работен обем на двигателя е 1100 куб. см, а задвижването се осигурява от монтиран отзад агрегат с мощност 55 к.с., взет от Fiat 128. Според статията задното окачване също е от италианския автомобил, докато предното окачване и спирачната система идват от Polski Fiat 125p. Подбиелски дава същата информация за PF 1100 Coupe и в други публикации, тиражирани през следващите 50 години.

През годините са написани много книги и статии, представящи различна информация за този интересен прототип на FSO. Журналистът Збигнев Скочек от популярния седмичник Motor налага наименованието FSO 1100 Coupe. Според автора в основата на конструкцията е трябвало да бъдат използвани компоненти на Zastava 1100p (лицензната версия на Fiat 128), включително подова плоча, окачване и двигател с мощност 55 конски сили. В книгата Album Samochodów FSO от Йержи Дембински, публикувана през 2004 г., прототипът от 1974 г. е описан като спортен автомобил 1.3 Coupe. Това е и първият публично достъпен източник, в който се поставя под съмнение използването на 1100-кубиков двигател. Дембински включва информация за използването на задвижване, заимствано от Fiat 128, което е с 1,3-литров двигател с мощност 75 к.с. Тази информация е потвърдена през 2006 г. от главния конструктор на проекта Мирослав Горски. В книгата „История на автомобилния дизайн на FSO“, издадена от Клуба на служителите и приятелите на FSO 1951-2006, той описва прототипа, като Coupe 1300.

Обширен текст за него е публикуван и от Анджей Глайзер в сп. Automobilista бр.11 от 2011 г. В него е предоставена подробна информация за използването на 1,3-литров двигател 128AR.000 с мощност 75 к.с., който е взет директно от един масленозелен Fiat 128 Rally, тестван в OBRSO в началото на 70-те години. Авторът има възможността да види споменатия донор в конструкторския център във Фаленица. От зеления Fiat са използвани и други компоненти, включително спирачната система и предното окачване тип Макферсон. Данните, публикувани от Глайзер, са много различни от информацията, предоставена от Подбиелски и представят напълно различни технически характеристики на автомобила. Известни съмнения поражда единствено споменаването на двигател със 75 конски сили от модела 128 Rally. Тази версия е пусната в продажба през 1971 г. и се задвижва от двигател 128AR.000 с обем 1,3 литра, но с мощност 67 к.с. Агрегатът, генериращ 75 к.с., е обозначен като 128AC.000 и е използван във Fiat 128 Sport Coupe. Ето защо ситуацията около Polski Fiat 1100 Coupe все още не е много ясна.

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин