Polonez 2500 Racing: единственият полски автомобил с двигател на Lancia Stratos

1207
2024

През 1977 г. Анджей Ярошевич, син на тогавашния министър-председател на Полската народна република Пьотр Ярошевич, взима участие в най-престижното международно рали на страната, Райд Полски с Lancia Stratos, но катастрофира в дърво и отпада от надпреварата. След инцидента каросерията на автомобила вече не може да се използва, но двигателят и задвижването са невредими. Тогава е взето решение те да бъдат изпратени в Изследователския център на автомобилния завод FSO, където през 1978 г. започва разработката на единствения по рода си Polonez с централно разположен двигател. Така е създаден успешният състезателен прототип 2500 Racing (неофициално наречен Stratopolonez, от Stratos и Polonez).

Автомобилът е оборудван с 2,4-литров двигател V6 с 240 к.с. (с какъвто по същото време се задвижват модели като Ferrari Dino и Lancia Stratos), монтиран на рама от Stratos, но „замаскиран“ под силно модифицирана каросерия на Polonez. Оборудван е с вакуумна изпускателна система, която увеличава мощността му до 285 к.с., а в охладителната система са вградени компоненти от полските камиони Star. Окачването и спирачките на Lancia Stratos остават непроменени. Максималната му скорост достига до 230 км/ч, а ускорението от 0 до 100 км/ч става за по-малко от 6 секунди.

Интериорът се отличава със спортен 3-лъчев волан и модифицирано табло. За да се осигури максимално добро сцепление, са използвани задни гуми с ширина 350 мм, като за целта задните калници са значително разширени. В случая не са добавени характерните предни и задните спойлери, с каквито се отличават състезателните изпълнения на Polonez 2000, създадени за Група Б. Монтиран е само един малък въздушен дефлектор за увеличаване на въздушния поток през радиатора. По предложение на автомобилния състезател Мариан Бублевич каросерията е допълнително подсилена около предното стъкло.

Интересно е да се отбележи, че преди началото на състезателната си кариера през 1978 г. автомобилът не е бил подлаган на никакви предварителни тестове или дори геометрични корекции. По време на първото състезание, когато е управляван от Анджей Ярошевич, неколкократно губи контрол и прави множество неконтролирани завъртания около оста си, но все пак печели. През следващите осем години реализира и много други успешни участия в различни надпревари, в които е управляван, както от Ярошевич, така и от Адам Полак, Мачей Ставовяк и Мариан Бублевич. Там Stratopolonez има възможността да демонстрира своя висок потенциал пред някои от най-добрите спортни прототипи и високопроизводителни версии на масово произвеждани автомобили, като Porsche 911, Renault 5 Turbo и Opel Kadett GTE. През 1985 г. е предоставен като експонат на Техническия музей във Варшава, а през 2000 г. е цялостно реставриран.

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин