2017
ВЕДНАГА се сещаме за миналото. Още през 80-те години френските комбита имаха лоша слава, бяха на последните места в класациите за надеждност. Независимо дали става дума за ръжда, течове на масло или немарлива изработка: проблемите бяха най-разнообразни и изискваха голямо търпение и доза любов на собственика. Защото, от друга страна, те бяха и безкрайно чаровни с меките си седалки, комфортното окачване и безкрайно многото място.
А как изглеждат нещата днес, след около 30 години? Дали правнуците Peugeot 508 и Renault Laguna Grandtour са си взели поуки от грешките в миналото? Визуално ни прави впечатление: суетата доминира и във Франция. Гениалните товарачи от едно време са се превърнали в елегантни, но и доста по-тесни лайфстайл комбита. При това представеното през 2010 година Peugeot 508 SW изглежда по-делово от леко разпиляното Renault. С максималната вместимост на багажника си от 1598 литра 508 SW изпреварва предлаганата от 2007 до 2015 година Laguna само с незначителните 5 литра.
Peugeot се задвижва от двулитров HDi, който с 6-степенната автоматична трансмисия е приятна комбинация за всекидневието. Като цяло двигателят е много солиден. Предпоставка за дългия му живот обаче е редовно да достига до работна температура, а не само да се движи бавничко с 1500 оборота, което води до задръстване със сажди. И ако освен това редовно се сменят маслото и ангренажният ремък, пробегът от много над 300 000 километра не е никакъв проблем.
При Laguna 2.0 dCi, която през 2010 година премина през продължителния тест на AUTO BILD от 100 000 километра, проблемът не беше в ниската температура на двигателя. При финалното разглобяване иначе безпроблемното комби ни стресна с повишено износване на мотовилките и разпределителните валове. Забелязахме и миниатюрни пукнатини в цилиндровата глава. На този фон дефектният температурен датчик на турбокомпресора бе само дреболия. Но дори и така автомобилът заслужи оценка 5+. Като цяло проблемите на 508 и Laguna са по-скоро дребни.
Peugeot често дразни с неточен индикатор на нивото на маслото, „забиваща“ навигационна система и дефектни сензори на парктроника. Тракането най-често идва от слънцезащитната щора на панорамния покрив и на тапицериите в интериора. Бяха проведени сервизни акции за чистачките, които при някои автомобили внезапно отказваха да работят, както и заради течове на гориво от тръбопроводите при 2,2-литровия HDi. На собствениците на автомобили с 1.6 THP се наложи да посетят сервиза заради дефектен датчик за температурата на охладителната течност.
При по-старите Laguna TÜV има забележки към преждевременното износване на пружините и амортисьорите, както и на спирачките. Леко немарливата изработка може да се пренебрегне, но не и капризните чип карти, които не позволяват достъп до автомобила.
На пътя и двата модела от среден клас впечатляват с уверените си възможности при дълги пътувания. Многото място за краката отпред и отзад, както и богатото оборудване привличат главите на семействата – същото важи и за мощните дизелови двигатели. Със 163 респ. 150 к.с. ще разполагате с достатъчно мощност при почти всякакви ситуации на пътя. Само дето от някогашния уютен комфорт на возене не е останало много. Стегнатите окачвания можеха да са и на VW. Между другото моделът от Волфсбург не се представя по-добре и страда от сходни проблеми. И като се абстрахираме от емблемите на марките, Peugeot и Renault са се превърнали в универсални европейци. Който иска нещо по-френско, трябва да огледа предшествениците им.