2023
Peugeot създава първата си кола преди повече от 120 години, а в наши дни фирмената продукция обикновено се асоциира с практични и надеждни семейни автомобили.Не трябва да забравяме обаче, че този иновативен производител се гордее и със славно родословно дърво в света на моторните спортове. Най-големите успехи, разбира се, се свързват с всепобеждаващия 205 T16Group B, но той произлиза от много по-стара традиция на Peugeot в създаването на здрави рали автомобили, заложена още през 60-те и 70-те години, когато марката доминира в африканските ралита. Въпреки че в онази епоха емблематичният седан 504 не изпъква с достатъчно мощност в сравнение с Ford Escort и особено Lancia Stratos, представянето на фирмения отбор в някои от най-тежките надпревари на Африка е безапелационно, благодарение на солидната инженерна работа и големите имена на автомобилния спорт, като Хану Микола, Тимо Макинен и френската звезда Жан-Пиер Никола.
През 1976 г. серийният вариант на Peugeot 504 Coupe започва да се оборудва с новия 2.5-литров двигател V6 с мощност 250 к.с. и веднага след това такива автомобили са включени във фирмения отбор.Не след дълго първите големи победи в Кот д’Ивоар и Мароко с Тимо Макиненвече са налице.Скоро след това Жан-Пиер Никола печели с 504 Coupe, както рали Кот д’Ивоар през 1978 г., така и Източноафриканско рали Сафари, където финишира с почти 40 минути аванс пред най-близкия си съперник. Същият автомобил е управляван и от световния рали шампион Бьорн Валдегард на Morocco Historique през 2010 г.
Тази кола е създадена по най-високите за времето сикритерии, като прецизна комбинация от стандартни детайли от серийните изпълнения на 504 и модерни технологии (например двойните електронни горивни помпи Facet, горивна клетка с голям обхват и три карбуратори Weber с двоен дросел).По този начин, дълго преди японската инвазия в световния рали шампионат, Peugeot оставя своята ярка следа в трудните и изтощителни африкански ралита.
Днес много от оцелелите рали изпълнения на Peugeot 504 Coupe Group 4 се възстановяват в своя автентичен вид (включително с пълен комплект оригинални номера, рекламни надписи и емблеми) и се предлагат за продажба на познавачите и ценителите на богатата история на автомобилния спорт. Понастоящем цената на един такъв уникат е не по-малко от 170 000 лева.



