Peugeot 404 Diesel Record: триумф на дизела

2711
2023

Броните и всички хромирани елементи са демонтирани, а вместо покрив е поставен миниатюрен и тесен капак със силно скосено предно стъкло, което прави Peugeot 404 Diesel Record много по-обтекаем, но не и непременно по-хубав. Този странен екземпляр, създаден преди 58 години, обаче не е предназначен да печели конкурси за елегантност. За сметка на това едноместният прототип успява да запише във фирмената история няколко забележителни световни рекорда, с които демонстрира, че един дизел може да бъде не само издръжлив и икономичен, но и много бърз.

Тази история започва в средата на 60-те години, когато отделът за развитие на Peugeot, разположен в парижкото предградие Льо Гарен, решава да облече Peugeot 404 в син спортен анцуг, като имплантира стандартен 2,2-литров дизелов двигател в серийната кабрио версия на модела и да преобразува откритата каросерия в едноместно купе. Дръзко и необичайно решение, имайки предвид ,че по онова време спортните автомобили, оборудвани с дизелови двигатели, са абсолютно невъобразима комбинация.

Докато загрява, дизеловият агрегат на Peugeot 404 Diesel Record разкрива своя реален конструктивен произход, и всичко започва да вибрира. След няколко минути ревът става по-поносим, но принципът на горене не спира да напомня за себе си.

Веднъж достигнал работна температура, двигателят изумява с агресивен звук, огромно кълбо от отработени газове и дрезгаво тракане, което се чува при отпускане на педала на газта.

Скоростомерът е разграфен до 200 км/ч, а типичният скоростен лост на кормилната колона е заменен със спортен, който е монтиран на пода. Изреждането на предавките става бързо, защото двигателят се оказва изненадващо пъргав и енергичен, особено над 3000 об/мин (макар че преди близо шест десетилетия двигателите с компресионно запалване все още са на светлинни години от днешните дизели).

Мисията е повече от успешна: 40 световни и 22 индивидуални рекорда, поставени от Peugeot 404 Diesel Record между 4 и 14 юни 1965 г. Първоначално той навърта 5000 километра на състезателната писта Монтлери в продължение на 31 часа без прекъсване, като постига средна скорост от 160 км/ч. След по-малко от две седмици фирменият екип се впуска в нов маратон с продължителност 72 часа, изминавайки 11 627 километра със средночасов пробег от над 161 км, при което са направени само кратки спирания в бокса за зареждане на гориво и смяна на пилота. Редуват се петима души на всеки три часа, като освен тримата тестови пилоти на Peugeot, участват и двама френски автомобилни състезатели – Шарл дю Женесту и Роже дьо Лагенест.

Всяко от 27-те спирания в бокса продължава средно около 53 секунди, а за да не се губи време при зареждането, в резервоара е направен голям отвор за пълнене с диаметър 12 см. При движение с пълна газ, през дюзите минават 19 литра гориво на час, което съответства на среден разход от около 12 л на 100 км.

Оказва се, че маратонът не е толкова стресиращ за водачите на Peugeot 404 Diesel Record. Въпреки монотонното въртене по пистата, Шарл дю Женесту например може да разговаря по радиостанцията в продължение на часове със съпругата си, която го наблюдава от ложите, или прекарва времето с песни (сигурно, за да заглуши дизеловия грохот). Признава, че от време навреме би искал да запали цигара, но вълнообразната настилка на пистата не му позволява да задържи запалката достатъчно стабилно.

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин