AUTO BILD България / Peugeot 404: най-старото такси в Берлин

Peugeot 404: най-старото такси в Берлин

Героите на всекидневието, верните души. AUTO BILD дава сцена на скромните звезди. PEUGEOT 404 е най-старото такси в Берлин. Както и най-красивото…


26
февр.
2017

ТУРИСТИТЕ ОТ ФРАНЦИЯ са сигурни. „Oh, un Trabant“, казва жената и заема място на меко тапицираните седалки от кафява кожа. След неколкостотин метра шофьорът Матиас Цирау освобождава милата дама от нейното заблуждение и разяснява: „Не е Trabant, мадам, а Peugeot! Франция!“ Французойката е впечатлена още повече. Тя се вози не само в автомобил, произведен в родината й, но и в най-старото такси на Берлин. 54 години е възрастта на това 404, купено от Матиас Цирау преди седем години след пребиваване в Южна Франция, който го прави такси в Германия. Той е купил лимузината за 10 000 лв., инвестира в нея още 30 000 лв. (за реставрация и преоборудване) – с фолио от слонова кост.

Няма сервоуправление: воланът се нуждае от здрава ръка

Неговото работно място е може би най-хубавото в Берлин: „Изчистена форма, превъзходен обзор през панорамните стъкла – това ме въодушевява всеки ден за нещо ново“, казва Цирау, който е с една година по-малък от колата си. Това, което не му харесва: мнозина смятат, че този автомобил е Trabant. Поне отдалеч. Както и днес. В западната част на Берлин се доближава жена, видяла паркиращото такси от дома си, и казва: „Първо си помислих, че е Trabant. Но не е, нали? Peugeot? Цяло чудо е, че още се движи.“ Веднъж Цирау се ядосал и прекалил: „Казах: да, това е Trabant, бил е притежание на Ерих Хонекер и затова е по-голям и по-удобен.“ Разбира се, по-късно казал истината за колата на своя клиент. „Странно е, тъй като на волана стои големият лъв на Peugeot“, казва Цирау. Стига се и до други странни ситуации. На червен светофар на Савиниплац велосипедист му казал: „За возене с тази кола трябва да вземаш повече пари!“

Оригинал: в автомобила има ръководство за експлоатация на немски език

Необяснимо: понякога клиентите мрънкат. „Каква е тази стара кола“, коментирал веднъж един пътник. Брадатият шофьор обаче приема философски малкото негативни реакции. „Не принуждавам никого да се качва при мен“, казва Цирау, все пак в Берлин има още 7500 алтернативи. Най-често Mercedes E-клас, VW Touran, Toyota Prius. Всички тези автомобили са значително по-нови, но всички те са в цвят слонова кост. 404 се отличава от тях. „Все пак градът живее от това“, казва Цирау, който навремето е работил и като каскадьор, следвал е право няколко семестъра и има няколко малки роли в телевизионни продукции. Сред тях е и ролята на рокер в германския сериал „Добри времена, лоши времена“. С удоволствие би работил като актьор, „но досега не е намерил алтернатива“.

Навигация? Няма. Вместо това има радио Blaupunkt и допълнително поставени бордови контакти

Затова почитателят на олдтаймерите е превърнал своето хоби в работа. „Повечето класически автомобили стоят неизползвани в гаражите, тъй като притежателите им нямат време за тях.“
Наричаният заради формата на задницата си „французин“ с перки модел на Peugeot е официално регистриран като такси, може да вози до четирима души, не струва повече, реди се на всяка опашка на стоянките в Берлин, като прави курсове дори и през зимата на сняг и лед. Срещу ръждата помагат консервирането на кухите пространства, както и тапицериите на вътрешните страни на калниците, които трябва да противодействат на водата и влагата. Друга екстра е „печката“ за подгряване при празен ход. Матиас Цирау я е монтирал не само заради себе си, но и заради подгряването на двигателя. Близо 30 000 километра навърта това 404 всяка година, като човек може приблизително да отгатне какъв е общият пробег на автомобила. Километражът е само петцифров, а Матиас Цирау не иска да спекулира. „Няма значение, колата върви и е в добро състояние.“ Ако нещо се развали, Матиас го поправя сам. Което всъщност е много по-лесно, отколкото при модерните автомобили. Намират се и резервни части. За разлика от Германия наследникът на 403 е най-разпространеният модел такси във Франция (както и в Африка, виж карето). 2,7 милиона автомобила във версиите Coupé, Cabrio и комбито Familiale са продадени между 1960 и 1975 г.

Цирау има желание да се сдобие с второ 404 – преоборудвано като електромобил. „Тогава ще са ми нужни 200 километра пробег. Най-малко.“
С класическото такси мъжът е намерил своята пазарна ниша, като освен редовните курсове това 404 може да бъде наето и за специални пътувания. Наскоро един мъж го взел под наем за приятелката си – да прекара ден със спа процедури в Шпреевалд. А по време на едно посещение в Берлин в него се е возил и Кристиан Пежо, член на автомобилната династия. Шефът обаче не бил кой знае колко впечатлен от автомобила. Дали пък и той не го е помислил за Trabant?

Peugeot 404 Limousine 1.6

Двигател 4-цил. редови 4-тактов работен обем 1618 куб. cм • Мощност 47 кВт (65 к.с.) при 5400 об./мин • Макс. въртящ момент 127 Нм при 2250 об./мин • Максимална скорост 140 км/ч • 0–100 км/ч за 21 сек • Задвижване задно • резервоар 53 л • Д/Ш/В 4426/1625/1450 мм • Междуосие 2650 мм • 4-степенна трансмисия • тегло 1080 кг • Разход 10,5 л/ 100 км • Цена 8760 германски марки, 1964 г.)

 

 

Още по темата

Card image cap
Volvo 245: Верният слуга на семейство Шюдер

20
май
2017

Ръбатият „швед“ Volvi е член на семейство Шюдер от 1995 година. Той се труди неуморно в тяхната кравеферма и ги вози заедно с децата при почивките в Алпите

Card image cap
Renault: повече от 115 години спортна страст

26
май
2016

В реджията отдавна са разбрали важността на моторния спорт за марката

Card image cap
Най-яките прототипи от последните 75 години

22
ное.
2016

Някога те бяха автомобили от бъдещето, днес са дизайнерски класики – предлагаме ви кратко пътешествие в миналото с най-атрактивните Concept Cars!

Card image cap
Shooting Brake – елегантните „двувратки“ със задница на комби

25
ное.
2016

Shooting Brake въодушевяват с комбинацията между елегантност и практичност. А най-силно внимание привличат уникатите, независимо дали са Jaguar XJS или Porsche 944. Преглед на най-красивите модели

Card image cap

В последния брой:

Архив >