2022
Peugeot 304 e един от най-елегантните автомобили в долната част на средния европейски клас през 70-те години. Той фактически представлява умалено копие на бестселъра 504, който става „Автомобил на годината” за 1968 г. и откровено цели да повтори неговия успех. Безпогрешният почерк на Pininfarina при оформлението и на двата модела им гарантира дълга и успешна кариера, както и милиони почитатели на всички континенти (включително и в екзотични африкански държави като Нигерия, където те не само се продават, но се и произвеждат още от средата на 70-те години).
Седанът 304 дебютира през септември 1969 г., а точно една година след това се появява и неговата комби-версия. До края на своето производство през 1980 г. двата базови варианта се предлагат с богат набор от двигатели, чиято максимална скорост варира от 150 до 160 км/ч, както и десетки опции, които по това време са разпространени единствено сред луксозните автомобили. През септември 1976 г. към бензиновите разновидности се присъединява и дизеловата модификация GLD – истинска класика в жанра, изпълнена в типичния за Peugeot стил!
Един от фирмените каталози започва с лаконичната констатация:
“Версия седан: Един семеен автомобил от всяка гледна точка. Комфорт на движение, добро поведение, както за ежедневни пътувания, така и за по-дълги пътешествия, или просто за прекарване на почивните дни. Нито твърде голям, нито твърде малък, той е еднакво добър вкъщи, в градския трафик, в конфликтни ситуации, но може да бъде и несравнимо пъргав, както на магистралата, така и на криволичещия селски път.
Версия комби: За работа или почивка, тази компактна разновидност с дължина малко повече от 4 метра изглежда е един наистина гениално конструиран универсален автомобил, пригоден за всякакви товари. Откъдето и да се погледне, моделът 304 напомня на автомобилите от по-висок клас. Брилянтната инженерна работа, стабилното поведение, мощните спирачки, пасивната безопасност и лекото управление са на изключително ниво”.
Екипировката на арматурното табло е в пълен комплект: електрически часовник, запалка, многостепенен контрол на вентилацията и отоплителния реостат. Специално внимание е отделено на системите за пасивна безопасност: добре уплътнено арматурно табло, деформируема кормилна колона и деформируем волан, запълнен с гъбеста гума, вградени във вратите пепелници и вътрешни дръжки, енергопоглъщащи предпазни колани, отопление на задното стъкло (на някои пазари се предлага само като опция), регулируеми облегалки за глава на предните седалки и т.н.
Колкото и невероятно да звучи, двигателят на 304 е изненадващо пъргав, което до голяма степен се дължи на неговия алуминиев блок, двойния карбуратор и петстепенната трансмисия, ауспуховата система разделена в две отделни тръби, както и много други предимства, които в онази епоха са присъщи само на “висшата класа”. При модификацията 304S например са вградени и още няколко допълнителни екстри: кожена тапицерия, регулируеми подлакътници, лост за скоростите на пода (при стандартната версия той е монтиран на волана), електронен оборотомер, допълнителна лампа за разчитане на карти или документи, допълнително “перфорирани” джанти за по-добро охлаждане, люк и отопление на задното стъкло като част от стандартното оборудване, допълнително тониране на каросерията в различни нюанси на металик и много други.
Заместникът на Peugeot 304, обозначен като 305, се произвежда още от ноември 1977 г., но успехът на класическия му предшественик е толкова голям, че успява да го задържи на гребена на вълната чак до 1980 г.