Peugeot 205 GTI като рестомод за 152 000 лева: по-добро от оригинала?

2811
2022

200 к.с. и 900 килограма: Peugeot 205 GTI Tolman Edition трябва да надмине оригиналното GTI във всяко отношение. Вижте всичко най-важно за рестомода с цена над 150 000 лева!

Това Peugeot 205 изглежда като стандартно GTI – но под ламарините има куп новости. Със своите над 5,3 милиона продажби за периода между 1983 и 1998 г. Peugeot 205 е един от най-успешните малки модели на всички времена. Още през 1984 г. Peugeot представя 205 GTI, спортната версия на „лъвчето“, която първоначално генерира 103 к.с. от 1,6-литров двигател, а по-късно като 1.9 „отприщва“ дори 128 к.с., предавани към предните колела.

Междувременно хотхечът се превърна в търсена класика – и държи невероятно високи цени. А какво ли е усещането на караш чисто ново 205 GTI, подобрено в редица отношения? Британската компания Tolman Racing отговаря на този въпрос с рестомода си.

Отвън видът е почти напълно заводски – промените се свеждат единствено до по-големите дискове и надписите.

„Рестомодове“ виждаме от дълго време. Бизнесът с тях процъфтява от години и повечето автомобилни икони (Porsche 911, Lancia 037, Range Rover…) вече имат римейк. Терминът „рестомод“ ви е непознат? Идеята зад него е много проста: олд- или йънгтаймер с легендарен статус бива основно реновиран и получава нови технологии. Именно тази схема е приложена и при Peugeot 205 GTI!

С новия тип тунинг се е заела компанията Tolman Racing, основана през 2007 г. от Кристофър Толман. Освен със своите активност в областта на моторни спортове, наскоро компанията започна да набира популярност и в бизнеса с рестомодове. За разлика от някои свои конкуренти обаче, Tolman следва малко по-различен подход. Вместо „просто“ да интегрира модерна техника в оригиналото Peugeot, 205 GTI Tolman Edition е по-скоро вид реставрация, при която отделни части биват подобрени или заменени.

Целта на компанията е била да създаде 205 GTI, което да се движи като модифицирана оригинална версия на модела, разкрива Tolman на уебсайта си. Англичаните вече са готови с първата поръчка на свой клиент, след като преработеният автомобил е преминал широкообхватна тестова програма.

Разпознахте ли, че тези уреди са дигитални? Типографията и подредбата са като при оригинала.

Трудно различим от оригинала

Акцентът: на пръв (а и на втори) поглед рестомодът не може да бъде различен от оригинала. Дори най-големите познавачи на Peugeot ще трябва да се вгледат много внимателно, за да открият разликите. А те се свеждат до по-голяма спирачна система AP Racing (със стоманени тръбопроводи), чиито дискове се показват зад оригиналните 15-цолови джанти Speedline. Оригиналните фарове и задните светлини са оборудвани с LED-технология, а по каросерията има няколко фини надписа Tolman. И това е всичко – поне що се отнася до визията.

Над 700 часа работа по проекта

Но всъщност това е само началото, защото във всеки рестомод хората от Tolman инвестират повече от 700 часа труд. За база на проекта се използва оригинално Peugeot 205 GTI, което бива разглобено до голо купе, което се почиства от ръжда и се „консервира“. Едва след това започват същинските модификации.

Двигателят бива ремонтиран и изцяло преработен. Клиентите имат избор между по-малкия 1,6-литров агрегат и популярния 1,9-литров четирицилиндров двигател, който предава до 128 к.с. (120 к.с. с катализатор) към предните колела в заводско изпълнение. Tolman сменя 8-клапановата цилиндрова глава с 16V, поставя „по-агресивни“ разпределителни валове, спортна генерация и модифицирана електроника за управление на двигателя. Резултатът от всички тези подобрения са 200 к.с. и 217 Нм (серийно – 160 Нм), които се падат на тегло едва 900 килограма.

Британците разкриват и динамичните показатели. Ускорението от 0 до 100 км/ч отнема 6,5 секунди (серийно: 7,8 секунди), а максималната скорост е 225 км/ч (серийно: 205 км/ч). Но поставянето дори на най-мощния двигател е половинчато решение без подобрена скоростна кутия. Ето защо оригиналната петстепенна ръчна трансмисия също е преработена и е оборудвана с нов механизъм за превключване и нови втулки. Поставен е и блокиращ диференциал Quaife. Окачването е оптимизирано с амортисьори Bilstein и нови стабилизиращи щанги.

Тапицерията на седалките е като при серийния първообраз, мокетът е червен и тук няма никакви смущаващи модерни елементи: рестомодът впечатлява с оригиналния си интериор.

Дигиталните уреди изглеждат като оригиналите

Промените в интериора са също толкова фини, колкото и в екстериора. Оригиналните седалки са тапицирани с нов плат, поставен е ефектен червен мокет. Воланът на първия клиентски автомобил е облечен в алкантара, а радиото Blaupunkt Bremen с DAB-тунер се вписва идеално в стила на кокпита от 80-те години.

РАЗГЛЕДАЙТЕ ОБЯВИ ЗА ПРОДАЖБА НА PEUGEOT 205 GTI

Като опция могат да бъдат поръчани информационно-развлекателна система с тъчскрийн, климатик, алармена система с GPS тракер и др. Невероятен акцент е дигиталният дисплей на таблото от Motec, който следва стила на оригиналните уреди, но същевременно предлага опция за изкарване на допълнителна информация.

Това Peugeot 205 GTI Tolman Edition струва около 152 000 лева.

Стойност на проекта – 152 000 лева

Като повечето рестомодове, и 205 GTI Tolman Edition не е евтин. Цените започват от 55 000 паунда (ок. 124 000 лева) – астрономическа сума за хотхеч, нали? Но като имате предвид, че добре поддържано 205 GTI в оригинално състояние днес струва над 40 000 лева, цената е приемлива.

Само преди няколко месеца 205 GTI от 1987 г. с пробег под 7000 километра беше продадено на търг в Париж за впечатляващата сума от 82 960 евро (ок. 165 000 лева)! В сравнение с тази оферта, рестомодът си е направо промоция…

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин