Peugeot 205 стана на 40: печелившият номер

2702
2023

На 24 февруари 1983 г. Peugeot предизвика фурор с лансирането на изцяло новия компактен модел 205, с който вкара марката в модерната ера. Основен вдъхновител за създаването на Peugeot 205 е Жан Бойо, който в края на 70-те години е член на управителния съвет на Peugeot. Именно той, в момент, когато компанията преживява труден период, измисля амбициозен проект за нов малък автомобил. Идеята му е това да бъде многофункционална кола, която е еднакво удобна във и извън града, да е способна да превозва малко семейство и в същото време да бъде достъпна.

По отношение на дизайна Peugeot 205 радикално променя правилата на играта. Докато повечето от предишните фирмени модели са проектирани от Pininfarina, в случая с 205 е организиран конкурс между фирмените дизайнери, спечелен от Жерар Велтер (известна утеха за Pininfarina е, че получава възможността за разработката на кабрио версия на модела). В Peugeot 205 за първи път се появяват някои отличителни характеристики, които по-късно са използвани в други фирмени образци, по-специално радиаторната решетка с хоризонтални ламели и лайстна между стоповете. Интериорният дизайн е проектиран от известния автомобилен дизайнер Пол Брак, който по това време също работи за Peugeot.

Първият високопроизводителен малък дизел

От техническа гледна точка Peugeot 205 бележи навлизането на марката Peugeot в модерната епоха: компактен, но просторен, практичен с петата си врата, мощен и в същото време икономичен, както и подходящ за всякакви цели… Това е първата кола на марката, която използва торсионно задно окачване, така че да се осигури повече пространство за пътниците. Това е и първият автомобил, оборудван с новата фамилия двигатели XU, и по-специално четирицилиндров XUD7 с работен обем 1769 куб. см и мощност 60 к.с. Така Peugeot 205 се превръща в първия малък френски автомобил с дизелов двигател и преди всичко, първият дизелов автомобил, който предлага производителност, близка до тази на неговите бензинови събратя, но с много по-нисък разход на гориво (средно 3,9 л на 100 км).

От 45 до … 200 коня!

Peugeot 205 е първият малък автомобил на Peugeot, който предлага толкова широка и разнообразна гама от двигатели – от 45 до 200 к.с. част от които се предлагат с автоматична трансмисия – рядка опция на пазара по това време. През 1983 г. са налични четири бензинови и един дизелов двигател, а още през следващата година гамата е разширена с легендарните модели GTI и Turbo 16, както и с каросерия с три врати.

Истински шампион

Моторният спорт е един от мощните инструменти за популяризиране на Peugeot. През 1984 г., по инициатива на Жан Тод, марката влиза в основната категория на Световния рали шампионат, известната група B, със зашеметяващия 205 Turbo 16. През първия сезон Ари Ватанен реализира три поредни победи, а през 1985 и 1986 г. Peugeot 205 Turbo 16 печели световната купа при конструкторите, докато Тимо Салонен (1985) и Юха Канкунен (1986) завоюват титлата при пилотите.

Дългата и наситена със събития кариера Peugeot 205 приключва през 1998 г., като за 15 години са произведени общо 5 278 050 екземпляра от модела.

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин