2021
Годината, която западният свят ще помни винаги като мрачна прелюдия към голямата икономическа депресия, не е свързана само с негативни асоциации и това в особена степен важи за автомобилния гигант Peugeot. В историята на френската фирма 1929 година е символ на изключителен възход. Още в средата на 20-те години Peugeot предприема амбициозна програма за чувствително увеличаване на производството, чието изпълнение е свързано с пълно модернизиране на технологичните процеси и крупно разширяване на заводския комплекс. За тази цел целият производствен процес е съсредоточен във фабриката в Сошо-Монбелиард (Sochaux-Montbéliard), където е построен дори жилищен комплекс за работниците. Първият реален резултат от най-мащабната инвестиция в летописа на френската фирма ще остане в историята като Peugeot 201.

Той става естествен притегателен център за посетителите на Парижкия автосалон през октомври 1929 г., а в началото на 30-те години се превръща в най-успешния и продаван френски автомобил. Най-напред е обозначен като 629 (тоест 6 данъчни конски сили, модел ’29), но впоследствие е взето решение да бъде наречен 201, тъй като това е 201-вият проект на марката. От този момент нататък Peugeot възприема своята добре известна трицифрена система за номериране с една нула в средата, като първата цифра показва позиционирането в съответния клас, а последната посочва генерацията на модела.

Разработката на проекта започва още през 1924 г., като основните изисквания, поставени пред фирмените инженери включват модел от среден клас, който да бъде икономичен, прост като конструкция, евтин като себестойност и едновременно с това надежден и удобен за четирима души. За тази цел Peugeot организира безпрецедентно за времето си допитване до потенциалните клиенти с въпрос: „Разкажете ни накратко, каква е колата, която най-точно отговаря на вашите нужди“. Оказва се, че на първо място е надеждността, на която фирмата отделя специално внимание още от самото начало на своята дейност. За тази цел, преди започването на серийното производство на Peugeot 201 е изработена серия от 40 прототипа, които преминават през всевъзможни изпитания.

Производството на първата генерация 201 започва на 1 юли 1929 г. в новопостроения и много модерен за тогавашните стандарти заводски комплекс, а представянето пред медиите става на 28 август. По време на официалния дебют на модела на Парижкия автосалон през октомври същата година, обществеността и пресата са във възторг – колата е много добре проектирана, отличава се с високо качество, прости линии и добре балансиран силует. Въпреки сериозните финансови проблеми, обхванали западния свят след кризата на Уолстрийт, Peugeot реализира изключителен пазарен успех, като още през март 1930 г. вече са приети над 5000 поръчки за новия модел. И докато продажбите на всички останали производители бележат спад от 38%, Peugeot увеличава продажбите си с 35% с въвеждането на конвейерния метод на работа, възприет от Детройт. Така благодарение на новия модерен завод и харесвания от всички съвременен автомобил, фирмата от Сошо само за няколко месеца се превръща в един от най-големите играчи в автомобилния свят.
Освен рекордно ниската пазарна цена, сред основните предпоставки за грандиозния успех на Peugeot 201 са и многобройните технологични нововъведения в неговата конструкция, както и високото ниво на комфорт, което далеч надхвърля стандартите на времето.

Автомобилът на снимките – Peugeot 201, модел T SP2, произведен в 1676 екземпляра между декември 1931 и юли 1933 г. е част от колекцията на Любомир Минков, член на БАК „Ретро“.
ИЗВОД
Peugeot 201 се отличава с многобройни технологични нововъведения, както и високо ниво на комфорт, което далеч надхвърля стандартите на времето. Той се превръща и в основоположник на добре известната трицифрена система за номериране с една нула в средата, използвана от Peugeot в продължение на десетилетия.
