Opel Rekord C: „Черната вдовица“

2107
2022

Черно-жълтият Opel Rekord C е първият заводски състезателен автомобил на Opel след края на Втората световна война – факт, който сам по себе си му осигурява почетно място в историята на компанията. С течение на времето той е почти напълно забравен, докато преди няколко години Йенс Купър от Opel Classic не решава да направи негова реплика.

Идеята за създаването на уникалния Rekord със заплашителното и доста подходящо название „Черната вдовица“ (от немски – Swarze Witwe) е на родения в Рига фирмен дизайнер Анатол Лапин, който ръководи изследователския център на Opel от 1965 до 1969 г. Той започва този проект по самоинициатива без да го координира с фирменото ръководство. Една от основните конструктивни промени е свързана с окачването, което е частично видоизменено отпред и изцяло преработено отзад. Стандартният 1,9-литров двигател (с разпределителен вал в главата) е сериозно модернизиран, така че мощността е увеличена до 200 к.с. Системата за захранване на двата двукамерни карбуратора Weber е заимствана от състезателните машини в NASCAR и въздухът влиза през двата стандартни отвора под предното стъкло (където налягането е по-високо, отколкото при радиаторната решетка).

Според слуховете, в Рюселсхайм са направени общо четири „Черни вдовици“, но в архивите не са открити официални документи, които да потвърждават, че това се е случило. Снимки от онези години обаче показват няколко такива автомобила с различни номера на вратите и някои специфични детайли, което предполага, че най-вероятно е съществувал повече от един екземпляр.

Първият състезателен Rekord с номер 201 дебютира през 1968 г. на пистата в Золдер, Белгия, управляван от Ерих Битер, и затова хората от Opel Classic решават да поставят същия номер на репликата в негова чест. По същото време германският инженер основава фирмата Erich Bitter Automobil GmbH и през 70-те и 80-те години в сътрудничество с Opel създава някои доста атрактивни спортни автомобили. Най-известният от тях е Opel Diplomat Coupé, официално лансиран на пазара като Bitter CD, който между 1973 и 1979 г. е произведен в 395 екземпляра.

Малко известен факт е, че сред пилотите на „Черната вдовица“ е и трикратният световен шампион във Формула 1 Ники Лауда, а първият му старт е през 1969 г. на австрийското рали Тулин-Лангенлебарн. Opel, разбира се не популяризира това събитие, тъй като автомобилът е частен проект на Лапин. Всъщност скоро след като ръководството разбира за съществуването на тази кола, дори е наложена забрана за нейното участие в състезания от името на Opel и тя е дадена на австриеца Курт Бергман, който наема Ники Лауда.

През 1969 г. Анатол Лапин напуска Opel и става главен дизайнер на Porsche, а година по-късно австрийският образец е откраднат от къщата на Бергман.

Неотдавна тази колоритна история разпалва въображението и на един унгарски фен на марката, който решава да направи собствена реплика на „Черната вдовица“, базирана Rekord C с използвания от Лауда номер 41. Като опитен реставратор на класически модели на Opel, Габор Ковач събира цялата налична информация, като преобладаващата част се състои от архивни снимки, но той получава и голямо съдействие от Йенс Купър. По време на реставрацията е открита и документация, която доказва състезателната история на автомобила донор. Той има точки за монтаж на защитния ролбар в купето и по-голям оборотомер на таблото, а тапицерията е напълно премахната (включително и звукоизолиращите битумни листове). Окачването също е модифицирано и след щателната реставрация тази кола е възможно най-близо до оригинала във всеки детайл. Състезателният Opel, създаден от Лапин, е типичен представител на атрактивните надпревари с туристически автомобили от края на 60-те години, когато колите излизат от завоите на три колела, а „дрифтингът“ е легално средство за изпреварване. През 1970 г., две години след първите стартове на „Черната вдовица“, Opel създава добре познатата на феновете състезателна серия Commodore, разработена от фирмения тунинг майстор Steinmetz.

Още по темата


ƒ