Ретро » Opel Kapitän 2500P De Luxe: 65-годишният аристократ, който атакува Mercedes

Opel Kapitän 2500P De Luxe: 65-годишният аристократ, който атакува Mercedes

0610
2022

Според съвременните критерии Opel Kapitän се причислява към горния сегмент на средния клас, но през 50-те години, а и дълго след това основната задача на модела е една – да се превърне в най-сериозния пазарен конкурент на Mercedes-Benz 220S.

Големи надежди в тази насока се възлагат на новия Kapitän 2500Р, представен през есента на 1957 г. на автосалона в Париж. Автомобилните журналисти и публиката обаче са раздвоени в преценките си – едни го приемат с възторг, други не харесват откровено американския дизайн и го окачествяват, като „прекалено захаросан”. Като единодушна причина за неодобрението е посочена неприсъщо високата за марката цена, която при базовото изпълнение е 10 800 DM. Въпреки обнадеждаващите маркетингови прогнози новият модел се продава трудно, като между 1958 и 1959 г. са произведени само 34 685 броя, след което е лансиран моделът Kapitän 2600Р.

Представеният на снимките автомобил е един от малкото запазени в България екземпляри от модификацията De Luxe. Първата му регистрация в страната е от 1964 г., когато е експлоатиран от ръководителите на небезизвестното ДСП “Тексим”. След ликвидацията на предприятието в края на 60-те години той попада в частни ръце, сменява няколко собственици и през 1992 г. е купен от Мирослав Мирчев, един от основателите на БАК „Ретро“. Тогавашното му състояние може да се определи като “задоволително” – липсват фаровете, гривните, предните мигачи, фаровете за мъгла, решетката и много декоративни елементи. След около две години труд и доста вложени средства, колата е върната към нов живот в своя напълно оригинален вид. Това се отнася и за автентичните цветови съчетания на каросерията и тапицерията от изкуствена кожа. Възстановени са изцяло всички елементи и връзки по окачването, спирачната система, кормилното управление и 6-волтовата електроинсталация.

Kapitän 2500P De Luxe се различава от базовия модел най-вече в оборудването на салона. Предните седалки са отделни и могат да се разгъват в легло, а тапицерията е от винилова кожа в 14 цветови комбинации. Подът е застлан с материя, наподобяваща мокет, километражът е снабден с брояч за дневния пробег, а скоростомерът е оформен в модерния за времето стил Red Line (червена лента). Осветени са пепелникът, запалката и жабката. Осветлението на арматурното табло и приборите се регулира чрез реостат. В двете предни врати е вградена червена лампа, която светва при отваряне. Малките триъгълни стъкла се отварят посредством редукторен механизъм. Серийно се монтира и лампово радио Blaupunkt с УКВ и запаметяване на станциите. Говорителите са два – преден и заден, с възможност за превключване.

Като каросерия, окачване и оборудване Kapitän от 1958 г. се различава коренно от предшествениците си от 1954 и 1956 г. Единствено двигателят е леко модернизирана версия на добре познатия 6-цилиндров агрегат, но мощността му вече е увеличена на 90 к.с. при 4700 об/мин. Изцяло нова е и скоростната кутия, при която всички предавки са синхронизирани. Срещу допълнително заплащане от 850 DM се монтира и полуавтоматична скоростна кутия, снабдена с Overdrive и фрайлауф.

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин