2023
Надали друг модел на Opel беше по-познат в годините на прехода от легендарния Kadett. Преди Astra, Kadett даде името си на моделната серия, която беше изключително популярна сред поколения клиенти. Сега предшественикът на Astra празнува юбилей: точно преди 50 години третото следвоенно поколение на компактния бестселър на марката със светкавица, Opel Kadett C, беше пуснато на пазара – а гамата му беше изключително разнообразна.
70-те години: разнообразието като ключ към успеха
Интелигентен семеен превозвач, шикозен втори автомобил с практичен заден капак или спортно купе – гамата на Kadett C между 1973 и 1979 г. имаше много лица. С ясно изразените дизайнерски линии и новото предно окачване с двойни носачи, Kadett-ът със задно задвижване от поколението C дебютира през лятото на 1973 г. Сред най-характерните елементи на екстериора са плоската радиаторна решетка, капакът на двигателя с характерната за марката гърбица и предната броня с форма на спойлер.

Клиентите можеха да разчитат на богат избор и да открия подходящия вариант на Kadett за всеки вкус. Третото поколение Kadett първоначално се предлага като седан с две и четири врати в нормални и луксозни версии, като комби с три и пет врати и като купе. Ще последват още много варианти, защото Kadett C е проектиран като „световен автомобил“. Той слиза не само от поточните линии в Германия, но е произвеждан и като Chevette от Vauxhall във Великобритания. Освен това се прави в Азия, Австралия и Северна и Южна Америка с леко модифицирана каросерия и техника, адаптирана за нуждите на местните пазари. В Германия първоначално моделът се предлага с 1,2-литрови двигатели с 38 кВт/52 к.с. и 44 кВт/60 к.с. В началото на 1975 г. към гамата се присъединява изключително икономичен 1,0-литров бензинов агрегат с мощност 30 кВт/40 к.с. А с версията GT/E с инжекцион и 77 кВт/105 к.с., представена във Франкфурт през 1975 г., Opel продължава традицията на Rallye Kadett.
Първият Kadett с триточкови предпазни колани
Когато „Generation C” започва да слиза от производствената линия през 1973 г., тя се превърща в първия Kadett с триточкови предпазни колани отпред. Най-голямата техническа иновация при Kadett C обаче е предното окачване с двойни носачи и винтови пружини. Стабилизиращата щанга е стандартна за всички версии. Следата е с 20 мм по-широка от тази на предшественика, за да се подобри допълнително управлението.

Kadett GT/E празнува спортни успехи
Opel демонстрира, че третото поколение Kadett е не само безопасно, но и изключително спортно, когато Kadett GT/E дебютира през 1975 г. Неговият 1,9-литров двигател с инжекционна система Bosch L-Jetronic генерира 77 кВт/105 к.с. В двигателя няма нищо необичайно от техническа гледна точка – стандартен сериен агрегат на Opel с обем 1900 куб. см, базиран на популярния и широко експлоатиран през 60-те години 1,7-литров мотор, като единствената разлика е в леко разширения отвор на цилиндъра (+0,2 мм). Първата по-основна разлика всъщност се открива извън двигателя в различната всмукателна тръба на карбуратора, оборудван с модерна система за саморегулиране, която осигурява по-ефективно подаване на гориво. Въпреки че не е основно видоизменен, този двигател се оказва много по-енергичен от 1,7-литровия си първообраз и освен допълнителните 15 к.с. се представя много по-добре както при по-ниски обороти, така и при максималното им ниво от 6000 об/мин.

С тегло от около 900 килограма Kadett GT/E може да достигне максимална скорост от 184 км/ч. Неговият дизайн поляризира – и особено обичан от феновете на моторните спортове: над средната линия GT/E е ярко жълт, а отдолу – черен. Тогава не само младите шофьори мечтаят за GT/E: след 1976 г. той става „оръжието“ в ръцете на заводските пилоти на Opel Валтер Рьорл и Рауно Аалтонен, които бележат успехи на рали „Монте Карло“ и рали „Португалия“ със своите „бегачки“, генериращи 165 кВт/225 к.с. Рьорл и Йохен Бергер – първият професионален навигатор в Германия – заемат сензационното четвърто място на
„Монте“, а Opel дори стига до второ място в общото класиране при производителите.