Opel Junior: предвестникът на съвременния градски автомобил

0601
2025

Opel Junior е една от особено сполучливите визионерски идеи на Opel, която преди малко повече от четири десетилетия трасира пътя на съвременната концепция за компактен градски автомобил.

Junior е показан за първи път пред публика на автомобилното изложение във Франкфурт през септември 1983 г. Симпатичното супермини с три врати се отличава с изключително нисък коефициент на съпротивление Cd 0,31 и ниско собствено тегло от 650 кг. Дължината му е 3,41 м или с 212 мм по-малко от най-малкия сериен модел Corsa, на който е базиран. За сметка на това височината и ширината му са увеличени съответно с 85 мм и 38 мм за осигуряване на по-добър комфорт на пътниците.

Предният капак и калниците са слети в един общ сегмент, в който са вградени и фаровете, с цел да се намали аеродинамичното съпротивле­ние. Голям принос в тази насока има и почти еднаквият ъгъл, който сключват предният капак и предното стъкло с хоризонта. Предното и задното стъкло са плътно залепени за купето, а дръжките на вратите са скрити.

Тъй като задната част на Junior е силно скосена, почистването на задното стъкло от замърсяване става по-сложно, но проблемът е решен чрез въздушен процеп между задния ръб на покрива и задния спойлер. Към особеностите на каросерията, свързани с намаляването на аеродинамичното съпротивление, спадат и подходящо оформените предна и задна броня, гладкото дъно и гладките капаци на колелата.

Остроумно оформеното арматур­но табло е структурирано на модулен принцип. Всички контролни уреди като тахометър, оборотомер, часовник, бордови ком­пютър, радиокасетофон и др. са с кубична форма и могат да бъдат монтирани във всяко едно от 18-те контактни полета без захранващ кабел, като аранжирането им е предоставено на водача. При това всеки един уред може да се извади и да се използува и на друго място. Много интересна е и структурата на седалките, чиито възглавници могат да се използват и извън купето като спални чували или дюшеци.

Всъщност единственото място в Opel Junior, където може да се види нещо познато, е под предния капак, където е монтиран стандартен двигател от Opel Corsa с мощност 40 кВт (54 к.с.). Благодарение на добра­та си аеродинамика автомобилът достига максимална скорост 150 км/ч, като при постоянна скорост 90 км/ч разходът на гориво не надхвърля 4 л на 100 км.

Въпреки че този интересен проект не достига до серийно производство, голяма част от неговия генотип е възприета от серийния Opel Adam през 2012 година. Може би, неслучайно прототипните образци на същия модел са наречени с кодовото название Junior.

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин