Новини » Opel Corsa стана на 40 години

Opel Corsa стана на 40 години

2909
2022

В началото на 80-те години европейският пазар на малки автомобили изглежда напълно обсебен от Франция и Италия. Ford и VW също не остават безучастни и се впускат в този сегмент, за разлика от Рюселсхайм, където тази важна тенденция изглежда напълно проспана. В интерес на истината, първите планове за създаването на малък Opel с предно задвижване са направени още в края на 60-те години. По онова време обаче, с изключение на Oldsmobile Toronado, General Motors няма никакъв опит с предното предаване, а още по-малко – с компактните коли. Единственото рационално решение е монтирането на напречно разположен двигател, което е демонстрирано по блестящ начин от Mini. И вместо да преоткрива колелото, Opel решава да вземе като отправна точка английския стандарт.

Фирмените инженери се снабдяват с едно бракувано Mini, махат каросерията и започват поредица от задълбочени анализи върху оголеното шаси. По същото време дори възниква идеята следващото поколение на Opel Kadett също да се задвижва посредством предните колела, но тя бързо е отхвърлена. Инженерите експериментират както с предно, така и със задно задвижване, но стандартната каросерия на Kadett е твърде тясна за тестовото шаси, поради което опитният образец се отличава с изпъкнали калници от типа рали автомобилите в Група 2. Въпреки това, управителният съвет все още не вижда пазарен потенциал и нужда от малък автомобил, поради което работата по проекта за Mini-Opel е преустановена. Въпреки че по същото време малките автомобили се продават много добре, основният пазар за тях е в страните от Южна Европа, където Opel почти не е представен. По отношение на предното предаване обаче хората в Рюселсхайм продължават да работят усърдно и през 1978 г. се появява Kadett D –  първият сериен Opel със задвижване на предните колела. Междувременно, още през 1977 г. работата по проекта за малък автомобил е възобновена, до голяма степен поради факта, че година по-рано основният конкурент от Кьолн пуска на пазара своя компактен бестселър Fiesta.

Проектът на Opel за компактен автомобил, наречен S-Car, е трябвало да бъде с възможно най-ниското аеродинамично съпротивление от цялата фирмена гама, което да е по-малко от това на Kadett (0,39) и Ascona (0,38). Фирмените дизайнери, ръководени от Гордън Браун и Джордж Галион, са изправени пред трудната задача да придадат на малката кола не само привлекателна, но и ефективна аеродинамична форма, като и двете задачи са изпълнени повече от успешно. Благодарение на гладките повърхности и пълната липса на изпъкнали елементи, S-Car постигна коефициент на съпротивление от 0,36. В дизайнерското студио в Рюселсхайм е допусната и една малка екстравагантност: стилистите очевидно са си спомнили старите прототипи с „раздутите“ калници на експерименталния Kadett с предно предаване и решават да придадат същата визия на S-Car. Така новият модел с търговско название Corsa получава един много стилен и специфичен акцент – разширени калници с остър хоризонтален ръб, които изпреварват Lancia Delta Integrale с пет години.

През 1998 г. Opel Corsa става най-продаваният автомобил в света, като през първите 25 години от своята кариера (до 2007 г.) моделът е продаден в повече от 18 милиона броя.

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин