Opel Corsa В: коравият мъник


1
мар.
2018

Вследствие на резултатите от дългогодишните дуели между Astra/Кadett и Golf, мнозина са свикнали да свързват името на Ореl с епитета „вечен втори“… Това до голяма степен е незаслужено, защото често се пропуска фактът, че Opel Corsa В без никакви проблеми успя да се изкачи до ранга на безапелационен пазарен хит в малкия клас и успя да се задържи дълго там.

През първите години от своето производство новата Corsa буквално се саморазправи с позастаряващия Polo II и античната Fiesta. Ярък пример за превъзходството на малкия Opel над конкурентите му е серийната въздушна възглавница за водача, с която рюселсхаймската фирма дооборудва модела само една година след пазарния му дебют – по онова време дребосъците от Волфсбург и Кьолн не предлагаха подобно нещо дори в листите си с допълнително оборудване.

Течовете от водната помпа и съединенията на охладителната система не са рядкост и при новите модели

В същото време обаче не може да се отрече, че много от първите Corsa В междувременно са се пренесли в автомобилното небитие поради един досаден, натрапчив и неразрешим проблем – ръждата. С времето подозренията, че Opel са инвестирали твърде много в разработката на модерни конструктивни решения и мерки за сигурност, но са загърбили антикорозионната защита, се потвърдиха от статистиките на германската служба за технически надзор (TUV) – делът на прогнилите стари Corsa надвишава почти два пъти средния за този клас.

Използваният за нашите снимки модел от 1999 г. също не е подминат от кафявата напаст. По кантовете на каросерията и с просто око се забелязват гнезда от ръжда, които при отказ от незабавни мерки за противодействие скоро ще започнат да ни създават сериозни неприятности… Затова бихме препоръчали на всички желаещи да притежават Corsa В за по-дълъг период от време, да инвестират профилактично съответната сума в допълнителна антикорозионна защита, която определено ще спомогне най- малкото за изолиране на проблема. Още повече, че подобна инвестиция е напълно оправдана на фона на издръжливите и работещи без значими проблеми двигатели на модела. Моторите с четири клапана на цилиндър, които Opel започна да въвежда постепенно в гамата на Corsa В от началото на 1997 г., се държат сериозно и надеждно дори и в напреднала възраст. Критиките към по-старите 1,2- и 1,4-литрови двигатели с два клапана на цилиндър също не са много, но трябва да се има предвид, че при по-небрежна и нередовна поддръжка те започват да проявяват неприятна склонност от преразход на масло след пробег от 100 0000 км, а работата им започва да страда от постоянно и досадно придърпване.

Статистиката на прегледите в TUV разкриват по-незадоволително от средното действие на спирачките на предните колела.

Придърпване има и при новите мотори, но при тях причината се крие главно в настройките за работа с изключително бедни смеси, които пък допринасят за изключително ниския разход на гориво. Блестящ пример в това отношение е еднолитровия двигател, който в комбинация с евтината поддръжка превръща Corsa B в истинска мобилна спестовна касичка.

По принцип икономичността е характерна черта дори и на първите екземпляри, произведени през 1997 г., чиито двигатели удовлетворяват единствено нормата за вредни емисии Euro 2, но с относително малка инвестиция могат да бъдат преоборудвани за изпълнение на нормата D4 (приблизително еквивалентна на Euro 3).

Ауспуховата система не може да се похвали с дълъг живот, но цената на новите тръби и гърнета е доста изгодна.

Типично слабо място при четириклапановите двигатели са течовете от водната помпа. Ако появилият се в резултат на това недостиг на охладителна течност не бъде установен своевременно, последствията могат да бъдат сериозни – в общия случай моторът редовно прегрява и скоро възниква необходимост най-малко от подмяна на прегорялото уплътнение на цилиндровата глава с всички съпровождащи тази операция разходи…

За сметка на това при по-модерните двигатели отсъстват характерните за моторите от първите години на производството на Corsa В проблеми с ангренажния ремък. Прочута слабост преди всичко при по-старите четириклапанови 1,4- и 1,6-литрови мотори е излизащият от строя механизъм на обтягащите ролки който може да доведе до наистина сериозни и капиталоемки повреди в газоразпределителния механизъм. Проблемът е добре известен на Opel, които през 1997 г. стартираха ceрвизна акция за безплатна подмяна на дефектиращия механизъм с по-издръжлив. Лошото в случая е това, че желаещият да закупи употребявана Corsa В може да разбере дали механизмът е подменен единствено при наличие на изрядно водена сервизна книжка на автомобила…

Дизеловите двигатели при Corsa по принцип не представляват особен интерес. Моторите не са произведени от Opel, а закупени от Isuzu и като цяло работят по-скоро грубовато, отколкото равномерно. Постиженията им по отношение на мощността и ниският разход на гориво също не могат да бъдат окачествени като блестящи. Търсенето на по-мощните бензинови модели с 90 до 109 к.с. също не може да се нарече голямо, въпреки че тези модификации на Corsa В са напълно равностойни на конкурентните модели на VW и Ford.

Смущенията в електрониката са валидни за всички възрасти и модификации на Сorsa В, но по-голямата част от тези проблеми се ограничава в рамките на осветителната уредба. Истинска класика е повреденият ключ на аварийните светлини, но нерядко „стачкуват“ осветлението на арматурното табло, късите светлини, както и някои от механизмите за задвижване на страничните стъкла и централното заключване. Последното може дa се дължи и на ефектни контакти в ключалките на вратите, чиято механика изглежда се износва необичайно бързо и води до особено неприятни и досадни ядове с контактния ключ.

Като цяло списъкът с „болестите“ на Corsa В не е кратък, но изглежда не е в състояние да доведе до отлив на желаещите да се сдобият с употребяван екземпляр от този модел. Явно повечето проблеми не са и толкова страшни защото ADAC отрежда на Corsa В добро място в статистиката на повредите. Прави впечатление, че макар да е по-назад от „връстничката си“ Ford Fiesta, Corsa В се класира далеч пред VW Polo – много добър атестат, като се има предвид, че средната позиция сред отлично котиращото се на вторичния пазар трио се основава на наблюденията върху хиляди автомобили от този тип.

 

Още по темата

Card image cap
Second Hand: Оpel Zafira B – любимецът на татко

23
юни
2017

Седемместният модел на Opel е идеален за семейното всекидневие.

Card image cap
Range Rover V8 Vogue втора ръка: тлъста оферта

20
авг.
2017

От 1970 година Range Rover е олицетворение на лукс, мощност и престиж. Третото поколение с техника на BMW вече струва по-малко от нов малък автомобил. Но списъкът с проблеми съвсем не е толкова изискан

Card image cap
Opel Zafira Tourer на старо: много място за семейното щастие?

12
мар.
2018

Никой не може да се мери с вановете по отношение на гъвкавостта. А Zafira Tourer с Eврo 6 дизелов двигател вече може да се намери на много добра цена

Card image cap

В последния брой:

Архив >