Opel Calibra: някога осмивана, вече легенда

0401
2022

През 1990 г. Opel отговори на предизвикателството да на купетата от Япония с Calibra: автомобилът с 2+2 места и клиновидна форма имаше сензационно нисък коефициент на аеродинамично съпротивление (cW = 0,26). Моделът се произвежда в продължение на цели седем години, след което изчезна от пътищата също толкова тихо, колкото и името му.

Днес Calibra вече се радва на култов статус. Навремето линията на каросерията вся фурор – но клиновидната форма на Opel-a изглежда доста резервиран в сравнение с дизайна на Alfa Romeo GTV например. „Германецът“ не е позьор, по-скоро по-обикновен и сдържан, автомобил, с който бихте предпочели да изминавате стотици километри по магистрала, а не да се доказвате на гонки по светофарите. Багажникът на модела също се вписва в тази концепция: в него има място за цял комплект куфари.

Calibra използва базата на Vectra, но купето получи по-сложно задно окачване.

Добра изработка в интериора

Добрата изработка прави впечатление отвътре. Calibra не е с високо качество, но дизайнът й е с добри пропорции и типичен за 90-те. Ако запалите двигателя, ще изпитате усещане, тотално различно от това, което дизайнът дава: агрегатът е типичен атмосферен, с леко басов глас и спокойна работа – идеален за дълги пътувания. Петстепенна ръчна скоростна кутия е серийна и заради нея след 140 км/ч в купето става шумно. Дори високите шофьори се разполагат удобно, въпреки че регулируема кормилна колона не се предлага по онова време.

Calibra се произвежда в продължение само на седем години. Беше планиран наследник на модела, но до него така и не се стигна.

РАЗГЛЕДАЙТЕ ОБЯВИ ЗА ПРОДАЖБА НА OPEL CALIBRA

Пътното поведение е приятно и до ден-днешен: Calibra се люшка малко, но в никакъв случай не е нестабилна. Окачване, амортисьори, реакции на пружините: настройката на всичко това е супер. Задвижването на четирите колела с ламелен съединител осигурява на спортното купе страхотно сцепление. Ефект от твърде „спокойната“ обща настройка е прекалено дългото предавателно число на кормилната рейка, затова в остри завои трябва да въртите прекалено много. Calibra изглежда твърде стабилна, за да я карате наистина динамично. Отново подчертаваме – това е автомобил за спокойни дълги пътувания, а не за „ралиджийски“ изпълнения.

Перфектна за дълъг път

Ползите от кормилната рейка с дълго предавателно число се усещат едва при скорост над 100 км/ч: тогава са възможни спокойни маневри без да обръщате внимание на ъгъла на волана. Ултраниският коефициент на аеродинамично съпротивление се вписва в цялостната концепция на шосеен лайнер, идеален за дълги преходи. Благодарение на формата на покрива дори на задната седалка е достатъчно просторно, а седалките са много удобни. Човек остава с впечатлението, че хората от Opel са искали да създадат спортен автомобил, който всеки да може да използва в ежедневието. По-спортен от Vectra, скромен на вид, без много излишни елементи.

Не, тук не е премиум: всички бутони и регулатори следват стила на 90-те години.

Продължете на следващата страница

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин

История на автомобила в Царство България 1896 – 1946

Това е първата книга в нашата и световната историко-техническа литература, която представя подробен анализ на автомобилната еволюция в България през първата половина на ХХ век, базиран на автентични снимки и документи.

70лв