Opel Calibra, която е Lotus Omega!


30
апр.
2021

Под тази Opel Calibra от 90-те години всъщност се крие Lotus Omega! Създателят на автомобила е Гюнтер Арц от Хановер. Той е бил дилър на автомобили и е създавал гениални кръстоски между коли от големи серии и автомобилни „спортни оръдия“. Първоначално на базата на модели на VW, а после и на Opel. При това на Арц му доставя удоволствие, да опакова против правилата семпло солидна мощност и висока скорост, за да увеличи ефекта на изненадата.

Може би най-известният му автомобил е Golf 928. Върху структурата на каросерията на катастрофирало Porsche 928 през 1979 г. Арц създава разполагащ с 240 к.с. XXL-Golf, който изглежда като сериен, но в действителност е с 21 сантиметра по-широк и с 30 по-дълъг. Максималната му скорост е 232 км/ч, а цената му – 150 000 германски марки. Нищо чудно, че Арц създава само два екземпляра от Golf 928.

Lotus Calibra е кулминацията, създадена от Арц

Върхът в творчеството на Арц е Lotus Calibra. Перфектно маскиран Lotus Calibra разполага с 377 к.с. и вдига над 280 км/ч, но дори и да знаете за преработката, няма да повярвате. Арматурното табло е от Omega A, но на циферблатите има надпис Lotus. От Lotus Omega са и воланът и меките седалки с тапицерия от кожа. Както разбира се и техниката.

Под ламарините на Calibra се крие Lotus Omega номер 704

Когато Lotus е част от GM, американците създават за дъщерната фирма високотехнологични агрегати като 3,6-литровия битурбо 6-цилиндров двигател на Lotus Omega или 4-клапанният V8 от алуминий на C4 ZR-1. Под тази Artz Calibra се крие техниката на катастрофирал Lotus Omega с номер на рама 704. Отначало Гюнтер Арц залага на увеличение на мощността. Тунингован от Lotec 6-цилиндров мотор с 470 к.с. влиза в употреба. След това обаче е монтиран отново сериен двигател с 377 к.с. Резултатът е повече от убедителен: 1,7-тонният автомобил е адски мощен и изненадващо комфортен. При тази Lotus Calibra всичко е перфектно! 

Разликите спрямо серийната Calibra

Пропорциите са успешни, макар и размерите да са пораснали във всички посоки; близо 16 сантиметра на дължина и 12 см на широчина е пораснала Lotus Calibra в сравнение със серийната версия. Впечатление правят големите джанти и широките гуми.

Гюнтер Арц иска много пари за Lotus Calibra

С Lotus Calibra Арц е имал големи планове, като удоволствието струва много: 45 000 марки за катастрофиралия автомобил, 13 000 германски марки за стъклата, 17 000 марки за броните. Презентацията пред пресата е насрочена за април 1992 г., като на нея трябва да бъде съобщено за предстоящо производство на малка серия . Арц е инвестирал в проекта 300 000 германски марки – за тези пари е можело да си купиш 6 броя чисто нови Calibra Turbo 4×4. През 1995 г. производството на Lotus Calibra е спряно, а година по-късно Гюнтер Арц спира да се занимава с продажбата на нови коли. Дивите години са отминали. Ние не можем да попитаме Гюнтер Арц, защо се е стигнало дотам. За съжаление.

Още по темата

Card image cap

В нашия годишник:

Архив >

Бюлетин