Opel Astra GSe и Opel Grandland GSe: малко електрификация, повече спорт (ТЕСТ)

0712
2023

С новите електрифицирани модели от серията GSe Opel ни напомня за славното си минало – като предлага на клиентите си по-спортни и същевременно – по-екологични автомобили

Токов удар или носталгия по миналото? Триъгълничето на С-колоната веднага събужда спомените ни зa Kadett. Малко по-надолу обаче под капаче е скрит изводът за зареждане на електрическа енергия! Най-мощната версия на Astra, носеща легендарната абревиатура GSe, комбинира турбобензинов двигател и електромотор – постигайки системна мощност от цели 225 к.с. Трибуквеното означение, използвано за първи път при Commodore през 1968, обаче е използвано и при най-мощния сериен Opel в лицето на Grandland GSe с 300 к.с. Във времената на прехода към електрическа мобилност абревиатурата вече означава Grand Sport Electric.

При ASTRA напразно ще търсите скоростен лост – автоматикът се управлява посредством малки бутони и по този начин се отваря повече място в интериора
И в GRANDLAND дигитални уреди представят най-важната информация, но голям брой конвенционални контролери допринасят за по-ергономично управление

И макар че SUV-ът използва малко по-мощна версия на същия 1,6-литров агрегат като хечбека, при техниката на двата модела има някои съществени разлики: Astra разчита само на един електродвигател, докато при Grandland те са два – и осигуряват 4х4-задвижване. По-големият модел разчита и на по-голяма батерия (13,2 срещу 12,4 кВтч). Така на хартия с напълно заредена батерия Grandland Gse трябва да консумира 1,3 л/100 км, а Astra Gse – 1,1 л при пробег изцяло на ток съответно до 75 и до 74 км. В състояние „fully loaded“ SUV-ът с тегло 1,8 тона се изстрелва за 6,1 сек от 0 до 100 км/ч със своите 520 Нм, а хечбекът (360 Нм) се справя със същото упражнение за 7,5. Затова не прибързвайте със заключенията колко по-спортна e Astra…

МАЛКО ДЕТАЙЛИ ОТ ASTRA

Дръжката на багажника е скрита в самата емблема
Триъгълните панели в задните врати напомнят на Kadett
Третият стоп е препратка към света на моторните спортове

А всъщност тя се държи божествено на картинг пистата – и спечели сърцата ни след изминаване само на първите няколко метра – защото пътното й поведение е брилянтно и сякаш е влюбена в завоите. За разлика от други модели в този клас, Astra не разполага с адаптивно окачване, FSD-амортисьори трябва да осигурят прецизна управляемост и достъчно добър комфорт. Абревиатурата FSD означава Frequency Selective Damping – и е технология на Koni. Амортисьорите се адаптират в зависимост от честотата на движение нагоре и надолу, при спортно шофиране окачването работи в по-нисък честотен диапазон, т.е. става по-твърдо и по-стегнато. Същият вид окачване използва и Grandland, който естествено трябва да спечели сърцата на семействата с нужда от повече пространство и по-голям багажник.

МАЛКО ДЕТАЙЛИ ОТ GRANDLAND

Джантите са същите като при рестомода Manta GSe
Ергономични спортни седалки (AGR) с по-добра странична опора
Grandland e с по-голяма батерия и втори електромотор

Накрая остава въпросът за цените: най-спортната Astra излиза минимум 92 180 лв. – т.е. почти два пъти повече от базовата само с бензинов мотор (49 230 лв.). Дори с оглед на върховите динамични показатели и значително по-богатото оборудване (пълен пакет асистиращи системи, спортни ергономични седалки, 18“ джанти и др.) тази надценка е доста сериозна – но ако зареждате усърдно и изминавате много километри, бихте могли да „избиете“ поне част от нея. Подобен и е и случаят с Grandland GSe, който струва 112 950 лева – точно колкото два базови 1,2-литрови (по 61 340 лева).

Извод

Спортни модели, проектирани с оглед на устойчивото развитие? Именно това успява да постигне Opel при най-мощните изпълнения на Astra и Grandland, носещи легендарната абревиатура GSe. Те гарантират удоволствие от шофирането – но същевременно могат и да се движат без генериране на локални вредни емисии във всекидневието, стига, разбира се, да ги зареждате усърдно.

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин