2018
Напоследък в автомобилния свят се наблюдава нещо странно: сътрудничещи си от години концерни се обединяват. Например френският автомобилен концерн PSA (Peugeot/Citroën) купи досегашната марка на GM Opel. След женитбата на двете марки сега новото „семейство“ трябва да живее заедно. Естествено скоро ще се появят нови общи „деца“. Какво обаче ще се случи с досегашните „отрочета“, които са „природени“? Затова ние докарахме два силни екземпляра от всяка марка за семеен дуел, за да разберем чии гени са по-силни: от Opel идва „родената“ през 2015 г. Astra K с 1,6-литров дизелов мотор (136 к.с.) и 6-степенна автоматична трансмисия. Тя е предизвикана на дуел от „роденото“ през 2013 г. и получило наскоро фейслифт Peugeot 308 с 2-литров дизелов двигател (150 к.с.), също с 6-степенна автоматична трансмисия. 308 е още по-уверен след фейслифта: най-впечатляващата новост е лъвът на Peugeot, който сега е разположен в голям размер върху решетката на радиатора. Иначе няма съществени промени по външността: изчистени линии, масивни задни колони, характерна муцуна – c’est un Peugeot. Astra ни изглежда позната след две години – на външен вид тя е типичен представител на марката.
OPEL: ФУНКЦИОНАЛНИЯТ Сядаме в Opel. Класически кокпит, страхотни седалки, перфектна позиция на седене. Както отпред, така и отзад: има предостатъчно място, четирима души могат да пътуват удобно. Водачът спокойно може да остави ръководството за експлоатация в жабката: най-важните функции като управление на климатика се настройват чрез бутони в Opel, а тъчскрийнът за навигацията и развлекателната система за съжаление реагира малко мудно, но пък гласовите команди функционират безупречно.
- Изчистен и конвенционален: кокпитът на Astra. Основните функции се управляват чрез бутони
- 1,6-литров дизелов мотор в Opel: 0,6 литра по-нисък разход на гориво в сравнение с 308, но по-шумна работа на агрегата
- Задницата на Astra е като на седан: много място за краката, раменете и главите, спокойна позиция на седене и удобни седалки
PEUGEOT: ВАЖЕН Е ДИЗАЙНЪТ Качваме се в Peugeot. Стилен свят – поне на външен вид. Кокпитът, който е почти без бутони, високо разположените уреди, малкият волан и тъчскрийнът привличат погледите. Отказът от бутони и превключватели води до това, че дори и за настройка на обикновени неща като температурата е необходимо да влизате в сложни менюта и да отклонявате поглед от случващото се на пътя. По отношение на свързаността и асистиращите системи 308 предлага Apple CarPlay и Android Auto. Липсва обаче място на задната седалка. В сравнение с просторния Opel отзад в 308 е доста тясно.
- Редуциран и различен: 308 с разположени високо уреди и тъчскрийн
- 2-литров дизелов двигател в Peugeot: тих звук при работа, добра шумоизолация
- 308 с комфорт а ла малък автомобил на задната седалка: вертикална облегалка и значително по-малко място за главите и краката от Astra
- Образцово: 308 е със сериен SCR катализатор. Неудобно: отворът за AdBlue е разположен на труднодостъпно място под пода на багажника
ОБЕДИНЕНИ НА ПЪТЯ Време е да потегляме. Тук двата модела са на едно ниво. Opel звучи по-шумно, но затова пък се придвижва по-леко и равномерно от малко нервното Peugeot. И двата автомобила сортират добре шестте си предавки, но не и светкавично бързо. При превключване на по-висока предавка 308 остава ненужно дълго на по-ниската. Задвижванията на двата автомобила са мощни и ориентирани към комфорта, с леко предимство за Opel при разхода: 5,1 спрямо 5,7 литра дизел. „Французинът“ обаче е серийно оборудван с SCR катализатор, който въобще не се предлага за Opel – приспадаме десет точки. Затова пък Astra вози по-добре, не се управлява толкова нервно като Peugeot и придава усещане за стабилност. Peugeot е неконвенциално, Opel – сигурен. И двата модела демонстрират характер. Би било хубаво, ако всичко това се запази.