Oltcit Club: румънският незаслужено подценяван автомобил

0601
2025

Въпреки че е подложен на огромна критика (включително и от някои източноевропейски експерти), Oltcit Club е много актуален и интересен автомобил. Той дебютира през 1981 г., само три години след своя френски първообраз Citroën Visa, и за времето си на практика няма аналог сред ограничения асортимент, който се предлага на източноевропейските пазари. Ако се изключат сравнително архаичната концепция на двигателя, която кореспондира с тази на Citroën 2CV, и незадоволителното качество на изработката, компактният румънски автомобил привлича вниманието със своя съвременен външен вид и модерно оформен интериор.

Новата марка представлява съчетание от имената на румънската област Олтения, в която се намира заводът, и Citroën. Оформлението на фирмената емблема следва същия принцип и представлява съчетание от буквата О и един от шевроните в емблемата на Citroën.

Смесеното акционерно дружество с участието на румънската държава и Citroën (с дялово участие 64% към 36%) за производство на компактни леки автомобили, е създадено още през 1977 година. Производственият капацитет на предприятието е 100 000 броя годишно, като част от тях са предвидени за износ във Франция и други страни от Западна Европа, под търговското название Citroën Axel.

Първоначално Oltcit се предлага с 4-тактови карбураторни двигатели с въздушно охлаждане и хоризонтални, срещуположно разпо­ложени цилиндри от алу­миниеви сплави. Най-малкият е двуцилиндров с работен обем 652 куб. см и 34 к.с., който произхожда от двигателя на 2CV, но впоследствие е изцяло модернизиран, като е снабден с нов колянов вал, по-ефикасна охладителна система и електронна уредба за безконтактно запалване. По-късно се предлага и по-голям 4-цилиндров двигател с работен обем 1129 куб. см, с V-образно разположени клапани (с 2 разпределителни вала, които се намират в цилиндровите глави и се задвижват от по 1 назъбен ремък), с двукорпусен карбуратор Solex и запалителна уредба от класически тип с центробежен и ваку­умен коректор. Той развива максимална мощност от 57,5 к.с. при 6250/мин, а степента на сгъстяване е 9 : 1. Четиристепенната скоростна кутия е взета от Citroën GS.

На по-късен етап е внедрен и 1300-кубиков двигател, който използва буталната група на 2-цилиндровия и достига мощност между 64 и 70 к.с.

Производствените линии на Oltcit в Крайова са оборудвани с много модерна за времето си техника, а някои дей­ности като например заваряването на купето са изцяло роботизирани, и при висока произ­водителност могат да осигуряват стриктно спазване на зададените технологични режими. След като са боядисани и обработени с антикорозионни препарати, отделни елементи от каросерията, като калниците и вратите, се облепват с прозрачно фолио, за да се предпазят от евентуално надраскване. Спирачните дис­кове на задния мост са защи­тени от омасляване и механични повреди чрез технологични предпазители, които се свалят едва при окончателното мон­тиране на спирачния механи­зъм. Зареждането на спирачната уредба с течност се извъ­ршва със специална инстала­ция.

Окачването е с торсионна греда отпред и отзад, с което се гарантира традиционният френски комфорт, в комбинация с достатъчна издръжливост. Първоначално се е предвиждало колата да се предлага с дискови спирачки на всички колела, но във версията RM (от RomaniaModificata) е с предни дискови спирачки от Dacia, а в конфигурация RT (от Romania Totale) целият комплект спирачки е от Dacia (дискови спирачки отпред и барабанни спирачки отзад).

Пред­ното стъкло е снабдено с ед­на централно разположена чистачка, която може да работи с две различни скорости и в импулсен режим. Задното стъкло също е снабдено с чи­стачка и дюза за вода. Външното огледало се регулира от купето.

Тъй като автомобилът е с две врати, предните седалки могат да се освобождават и плъзгат нап­ред, а връщането им в изходна позиция се осигурява от механично „запаметява­що“ устройство.

Багажният обем от около 310 куб. дм е много добър за автомобил от такъв клас, а капакът на багажника се поддържа в отворено положение от два газови амортисьо­ра.

Поради редица непредвидени усложнения, основно от бюрократичен характер, откриването на завода, което е предвидено за 1980 година, се отлага. Първият завършен автомобил е представен през октомври 1981 г., първите серийни екземпляри слизат от монтажната линия през октомври 1982 г., а масовото производство започва едва през 1984 г., като тиражите са сравнително малки. През 1990 година Oltcit става изцяло собственост на румънската държава и продължава дейността си още няколко години.

Днес предприятието в Крайова е монтажен филиал на Ford, в който се сглобяват моделите Kuga и EcoSport.

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин