Oт първо лице: Грожан с подробности за зверската катастрофа


4
дек.
2020

За мнозина той е новият супергерой от Формула 1. Ромен Грожан (34), който по чудо успя да се спаси от катастрофата, в която болидът на Haas избухна. Вчера французинът се завърна за първи път на пистата в Бахрейн и благодари на хората, които му оказаха първа помощ. Днес французинът излезе за пръв път пред международната преса. Ръцете му все още са превързани, но мислите му са кристално ясни.

„В огъня бях 28 секунди, но ги усетих като много по-дълго време“, разказва подробно за хода на инцидента Грожан. „Първото нещо, което направих, беше да откопчая коланите. Мислех, че съм махнал волана, но ми казаха, че кормилната колона била счупена и е някъде между краката ми. Когато исках да изляза, си ударих главата. Обърнах се наляво и отново си ударих главата. Навсякъде виждах огън. Сетих се за Ники Лауда, заклещих се.”

Френският пилот не се страхува да се върне на пистата.

В този момент французибът е бил на косъм да се предаде. „Тогава тялото ми се отпусна”, разкрива той. „Бях в мир със себе си и си мислех, че ще умра. Чудех се какво става, дали боли. Тогава започнах да мисля за децата си. Те не могат да загубят татко си днес!“

Това дава на пилота на Haas достатъчно сили да продължи да се бори. Грожан: „Не виждах много, потърсих бутона за пожарогасителната система, но не можах да го открия. Тогава някак си успях да си извадя рамото. Видях червените си ръкавици. Едната беше почернял от огъня. Усетих, че някой ме докосна и разбрах, че вече не съм сам.”

Първи на мястото на инцидента пристигат лекарят на FIA Ян Робъртс и шофьорът на медицинския автомобил Алън ван дер Мерве. „Стиснах си ръцете, защото ме болеше“, спомня си Грожан. „Чувствах как кожата ми се топи. Веднага си свалих ръкавиците. Тогава Иън Робъртс ми изкрещя: „Седнете!“. След това го помолих да говори нормално с мен.”

Грожан беше в добро настроение по време на интервюто.

Всъщност Грожан е точно такъв, защото от неговата катастрофа FIA ще си направи заключения за подобряване на безопасността. „Може би мога да направя това, което Джул (Бианки; бел. ред.) направи за мен“, казва Грожан. „Да помагам на другите чрез преживяното в катастрофата. Това би било наистина стойностно.“ Между другото, пилотът на Хаас беше един от най-големите противници на пилотската защита Halo. „Само глупавите хора не променят мнението си“, признава той сега: „Днес не бих се качил в състезателна кола без Halo“.

Грожан иска час по-скоро да застане обратно зад волана. Договорът му за 2021 г. обаче не беше подновен преди тежката катастрофа. Ето защо той се стреми към завръщане в последното състезание в Абу Даби, но също така знае: „Лявата ръка ще ми трябва още 60 години. Да се състезавам е важно за мен, но също толкова, колкото и останалата част от живота ми. За съжаление изгарянията са непредсказуеми. Вече съм експерт по тях. Когато кожата бъде свалена, виждате неща, които не искате да виждате.”

Още по темата

Card image cap

В нашия годишник:

Архив >

Бюлетин