2024
Denso насочва вниманието ни към сериозен проблем в сферата на обслужването на климатици
На снимката горе – този компресор е повреден поради проблеми със смазването заради нискокачествен хладилен агент
През последните десетина години политиката на ЕС за контрол на емисиите от флуорирани парникови газове, в т.ч. и хидрофлуоровъглероди, води до постепенното намаляване на употребата на хладилния агент R134a. Причината: при изпускане R134a изчезва от атмосферата чрез естествени процеси за 12 години, а налаганият с новите модели автомобили R1234yf – само за 11 дни! Така свиващото се предлагане на R134a, необходим за по-старите модели МПС, доведе до рязко вдигане на цените му (този ефект беше изразен най-силно през 2018, когато предлагането беше намалено от 93% на 63%). В резултат от Графика на ЕС за постепенно намаляване на газовете с потенциал за глобално затопляне сивият внос или контрабандата на фалшиви и незаконни хладилни агенти се увеличи значително, особено през държави извън Общността.
Фалшивите хладилни агенти са имитиращи продукти, които обикновено се състоят от смеси от вече забранени агенти като R12 или R22, за да симулират оригинални хладилни агенти. Фалшификатите са нечисти, опасни и обикновено се продават в бутилки за еднократна употреба на по-ниски цени. Търговията с фалшиви хладилни агенти се увеличава и това води до различни последствия, вариращи от влошена работа на агрегатите, скъпи щети на машини и оборудване – и най-важното: до сериозни опасности като риск от експлозии и смърт.
Фалшивите хладилни агенти обикновено се предлагат в бутилки за еднократна употреба поради относително ниската си цена и невъзможността за проследяване. Употребата на бутилки за еднократна употреба при тези продукти в ЕС обаче е забранена от 2007 г.! Въпреки че също са забранени, флаконите тип „Направи си сам“ стават все по-популярни в Европа.
Рисковете при употреба на хладилни агенти менте
1. Замръзване на климатичната система: нискокачествените агенти с прекомерни нива на влага биха могли да повредят климатика поради замръзване в ледени кристали и блокиране на потока на хладилен агент в разширителните клапани и тръбите на изпарителя.
2. Корозия и образуване на киселина: прекомерно високите нива на влага в хладилния агент може да създадат силно корозивни киселини при реакция с маслото, което може да доведе до дефектиране на компресора.
3. Образуване на утайка: съдържанието на киселина в системата може да причини образуването на утайка, която да запуши разширителните клапани и капилярните тръбички. Утайката може също да наруши преноса на топлина в топлообменниците и да влоши работата на климатичната системата.
4. Повреда на системата: фалшивите хладилни агенти може да съдържат химикали/вещества, които не са съвместими със системата и биха могли да доведат до отказа й.