2024
„Малкото джипче“, което грабва сърцата на представителите на нежния пол и се продава по-добре дори от Corolla, получи съществени обновления. Ние тествахме освежената версия на модела!
Трябва да признаем, че в натурата на Toyota Yaris Cross няма нищо спортно. Въпреки че след фейслифта беше въведена „по-динамичната“ линия на оборудване GR Sport, и преди визията беше по-агресивна. Малкият SUV винаги е правел впечатление на по-бърз, отколкото е в действителност. За пълно щастие обаче му липсваше наистина потентно задвижване.

Но да караме едно по едно. Японците вече дори имат нов по-мощен силов тракт. Пълният хибрид вече се предлага и в по-мощна версия. При нея 1,5-литровият 3-цилиндров атмосферен двигател с мощност 92 к.с. работи в тандем с електромотор. При него „конете“ са вдигнати с 4 до 84 – и така системната мощност е увеличена от 116 на 130 к.с.
Ново управление на двигателя
Ако на фона на тази информация се чувствате несигурни в математическите си познания, бързаме да разясним: японците са подготвили нова система за контрол на двигателя, която трябва да осигурява увеличение на конските сили, като хармонизира по-ефективно кривите за разгръщане на мощността на двете машини.

Дотук с теорията. По-осезаемо е увеличението на максималния въртящ момент – с цели 30 процента (Toyota не упоменава точна стойност за цялата система). Вдигането на нютонметрите трябва да гарантира, че 3-цилиндровият двигател вече няма да бучи толкова силно при настъпване на газта до пода, когато ускорявате от 0 до 100 км/ч за 10,7 секунди. При версията със задвижване на четирите колела ще ви бъдат необходими с 0,6 сек повече.
Подобрената шумоизолация трябва да направи Yaris по-тих
По-дебелите стъкла отпред и отстрани, както и различни мерки в двигателния отсек – в т.ч. и по-широка изолационна подложка на стената между двигателя и купето – трябва да направят Yaris Cross не толкова шумен, колкото преди. Субективното усещане е, че моделът е доста по-тих от своя предшественик – и въпреки това малката Toyota продължава да не бъде сред отличниците по отношение на акустиката в класа си.

„Японката“ е проектирана за спокойно шофиране – и тогава без проблеми се задоволява с разход около 5 л/100 км. При каране в режим „тръгни-спри“ вече е възможно буталата на двигателя с вътрешно горене да почиват по-дълго от преди. Иначе по отношение на пътното поведение няма промени; кормилното управление продължава да реагира линейно, работи сравнително гладко и в същото време е достатъчно стегнато.
Скъпо удоволствие
По-сериозно внимание заслужават новите екрани в кокпита. 10,5-инчовият централен дисплей със значително по-висока разделителна способност е стандартен от третата линия оборудване нагоре, а големият 12,3-инчов – от четвъртата. Има и някои нови асистиращи системи, в т.ч. и Emergency Assist, благодарение която Yaris Cross може да спира сам.

Притежанието на топизпълнението Premiere Edition се оказва скъпо удоволствие. Въпреки че оборудването му спокойно може да бъде определено като „tutto completto“ (на практика повече опции не могат да бъдат поръчани), цената от 70 990 лева за този сегмент е меко казано стряскаща. Ако не държите на двойното задвижване и сте склонни да се задоволите с по-скромно обзавеждане, можете да си вземете Yaris Cross и в базовото ниво Light (от 48 990 лв.).

