2023
Когато даден модел е предпочитан като такси, обикновено това е най-доброто доказателство за неговата надеждност. Точно такъв е и случаят с Corolla, която се използва за платен превоз на пътници в много европейски градове. След четири години Toyota обнови най-новото издание на компактния си модел. А ние вече успяхме да го изпробваме.
Промени по окачването и по задвижването
Може би най-изненадващото ни откритие е, че Corolla действително се е превърнала в приятен за шофиране автомобил – особено в изпитаната от нас хибридна модификация GR Sport с голям 2-литров агрегат. Подобрените реакции при натискане на газта, както и увеличената с 16 коня (до 196) мощност на хибридната система допринасят за пъргавото ускорение – за 8,2 секунди от 0 до 100 км/ч. Максималната скорост се постига бързо – и дори обещахме да надминем обещаните 180 с около 10 км/ч.
А CVT трансмисията? Разбира се, заради нея на магистралата е малко по-шумно, особено когато стрелката на дигиталното табло отиде в зоната Power. Атмосферният бензинов двигател, при който горивото все още се впръсква във всмукателния колектор, трябва да получи по-добра шумоизолация. Но поне ще чувате доста по-малко онзи досаден рев, познат от миналото, тъй като 2-литровият е с висок въртящ момент и поне при умерено натоварване не се измъчва толкова сериозно. В ежедневието човек се носи изненадващо често изцяло на ток, дори при скорости над 100 км/ч – благодарение на електрическия мотор със 113 к.с.
Благодарение на всичко това тестовият разход пада до 5,9 литра на 100 километра. В града бордовият компютър отчита дори стойности с четири преди десетичната запетая, а при разумна скорост на магистралата Corolla се справя с около 5,5 литра. Само на пълна газ (характерна за определени участъци по германските магистрали) автомобилът става доста лаком – просто хибридните задвижвания не са проектирани за такова шофиране.
И като стана дума за хибридно задвижване: сега то вече използва литиево-йонна батерия, а не както преди – никел-метал хидридна), която тежи с 14 процента по-малко и има с 14 процента по-висока мощност. Адаптивното окачване, което преди беше серийно за GR Sport, вече не се предлага. Сега окачването реагира винаги по един и същ начин – стегнато, но без да бъде прекалено твърдо и некомфортно. Единствено при преминаване през капаци на шахти 18-цоловите колела реагират малко „дървено“.
Повече дигитализация в интериора
С фейслифта интериорът става по-дигитален. 10,5-инчовата инфотейнмънт система вече е cloud-базиранa – тази услуга е включена в цената на автомобила за период от четири години. Алтернативно могат да бъдат поръчани и офлайн карти – за колосалните 1780 лева (изчислено по данни за Германия). А цялата система може да се актуализира over-the-air.
Данните пред погледа на водача вече се представят на 12,3-инчов екран, а лявата, дясната и централната част на таблото подлежат на свободна конфигурация. Представянето на картата от навигацията в центъра обаче е малко разочароващо – тъй като е твърде дребно и разсейващо.
Като цяло, големият брой бутони в кокпита на Corolla позволява приятно интуитивно управление, а спортният волан, осигуряващ добро сцепление с ръцете на водача, също ще ви радва. Спортните седалки са със стегната тапицерия, но можеше да бъдат монтирани малко по-ниско. Освен това нямат и разтегателна опора за бедрата.
Не ни хареса, че от Toyota са премахнали осветлението в бутоните на стъклоповдигачите, то е запазено единствено за прозореца на водача. Явно японците са си мислели, че няма да го забележим… Но не!
По отношение на практичността Touring Sports определено превъзхожда седана. При необходимост комбито предлага равна повърхност в багажника – от товарния ръб до предните седалки. Освен това има значително повече място за коленете на задната седалка, благодарение по-дългото с шест сантиметра междуосие. Между другото, с фейслифта са въведени и някои дребни промени по екстериора – като нова графика на светлините, както и нови брони и джанти – т.е. обичайните рестилизации.
Извод
Колкото повече Toyota усъвършенства хибрида, толкова по-малко време ви трябва, за да се адаптирате към концепцията му. Corolla е много приятна за каране, а и осигурява разход малко над 4 л в града. Единствено някои детайли можеха да бъдат по-изпипани. Иначе сваляме шапка на този модел!