Nysa 521: заслужено признание

0603
2025

Основният акцент в изцяло модернизираната Nysa 521 е поставен върху технологичното усъвършенстване и повишаване на безопасността и комфорта при шофиране, а първите прототипи са представени на 37-я Международен панаир в Познан през 1968 г. Това е десетата година от производството на Nysa, като заедно с лансирането на изцяло новия модел е променено и името на предприятието, което вече се нарича Zakład Samochodów Dostawczych. Серийното производство започва през 1969 г., като още от самото начало се предлага богата гама от изпълнения, в това число ван, лекотоварен модел с бордова платформа, микробус, линейка, изотермичен фургон и др.

Тук обаче все още продължават да използват двата типа двигатели от Warszawa – M-20 с мощност 38,3 кВт и S-21 с мощност 51,5 кВт. Има и версия с дизелов двигател Andoria, обозначена като 4C90, с мощност 51,5 кВт. Шасито остава почти идентично с предходния модел 501, като основните конструктивни промени засягат преди всичко каросерията и отчасти електрическото оборудване. Предишният силует, подобен на вагон, е заменен от полукласически, с леко изпъкнал двигателен отсек, което осигурява по-лесен достъп до двигателя и останалите компоненти, разположени под предния капак.

Най-изразителният елемент от екстериора на новия автомобил са панорамните предни стъкла, чиято площ е увеличена с 30%, в сравнение с тези на предходния модел. Монтирани са две големи, противоположно движещи се чистачки, в комплект с устройство за миене, което се задейства с крачна помпа. Резервното колело е преместено в кош под задната част на рамата, а задната регистрационна табела е поставена под долната линия на задния капак. Увеличените вентилационни отвори на покрива са направени от полупрозрачна пластмаса. Лекотоварните версии имат допълнителни плъзгащи се врати от дясната страна с размер на отвора 1100×1130 мм.

Интериорът на автомобила също е значително модернизиран. Въведени са точки за закрепване на предпазните колани и са монтирани по-удобни и естетични седалки, както и тапицерия на вратите и тавана. Модернизираният нагревател е по-ефективен, а вътрешният капак на двигателя получава по-добра звукоизолация и уплътнение.

Собственото тегло на Nysa 521 варира от 1465 до 1800 кг, в зависимост от версията. Височината без товар е намалена с 35 мм в сравнение с 501.

В началото на 70-те години производството на Nysa се увеличава прогресивно, като експортните поръчки също нарастват, и още през 1968 г. делът на продукцията, предназначена за износ, надхвърля 50%. Основните пазари са тези на  социалистическите страни, и по-конкретно СССР, Унгария, България и Румъния. Изложените през 1971 г. на автосалона в Брюксел модели на Nysa 521 предизвикват голям интерес, а скоро след това са направени първите заявки за доставка и от някои западни страни, като Белгия и Германия.

През 70-те години производството нараства осезаемо (от 12 522 броя през 1970 г. до 18 200 през 1978 г.), като през август 1972 г. е произведена 100-хилядната Nysa. Този период е свързан и с много успешен износ, който през 1973 и 1974 г. възлиза на цели 74% от цялата продукция, като най-много екземпляри в чужбина са продадени в СССР (107 634) и Унгария (43 135).

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин