2017
Как ми къса нервите само този дребосък. Всичко в него е противно. Агресивното стършелско жужене на четирите му цилиндъра с въздушно охлаждане, синкавите следи, които оставя двойният му ауспух, нагло отворената „уста“ на задния капак и най-неприятното – проклетата емблема с карирани флагове в дясната част на задницата, която ме преследва постоянно в нощните ми кошмари. Каквото и да карам през тази година, било то Lloyd Alexander TS, VW „костенурка”, Karmann Ghia или Opel Olympia – постоянно виждам тези мизерни знаменца отзад, които презрително ми сигнализират, че винаги ще съм на второ място.
Този заклет враг се казва NSU Prinz 1000 TT. Враг, който прилича на Давид, малък, лек, бърз, пъргав и елегантен и който трудно може да бъде надвит от някого, особено при планинско състезание или при спринт. Той е едно надарено и нахакано джудже от последното поколение на една дива и осакатена епоха.

Сърцето на гордия принц: четири цилиндъра с въздушно охлаждане и горно разположен разпределителен вал
По това време подобен род бунтари не липсват. Като се започне от английската дизайнерка Мери Квант, която скандализира света с мини-роклите си и нейния топмодел Туиги, смятана за идеал за красота, и се стигне до диваците от Ролинг Стоунс, чиито концерти към края си се превръщат в трудно контролируеми ексцесии, предизвикани основно от млади хора, които, подражавайки на The Beatles, вече са си отгледали дълги коси и носят отвратително шарени, несъразмерни и вехти дрехи. Същите умират от удоволствие да безделничат и скитат, противно на утвърдилата се военна и следвоенна дисциплина през последните десетилетия. Разбира се, основната причина за масовите протести по света по това време е набързо разрастналата се война на американците във Виетнам. Това е преломната точка, след която младите хора започват да задават неудобни въпроси. Светът ври и кипи от недоволство и призиви за мир.
При TT също ври и кипи, но при продължително каране на пълна газ. Тук температури на маслото от порядъка на 130 градуса и повече при наличието на оловно тежък десен крак са напълно нормално явление. Резултат – най-често леко дебалансирана работа на агрегата на джуджето с 55 к.с. Четирицилиндровият редови двигател с обем 1085 куб.см и горно разположен разпределителен вал се развихря до 5800 оборота. Ускорението му от 0 до 100 км/ч се осъществява за 15-тина секунди, а максималната му скорост е 148 км/ч. Малкият принц обаче балансира върху тънък лед. При подобни изпълнения потрошени и износени на пух и прах части по двигателя не са рядко явление. Въпреки това повечето водачи на ТТ се славят като отчаяни спортисти и състезатели. Повечето от тях знаят обаче и един особен трик. С помощта на специални стойки капакът на двигателя, разположен отзад, се подвига на известно разстояние и остава така отворен, за да се осигури достъп на по-хладен и свеж въздух до мотора.

Дизайнът на ТТ с характерната поясна линия по цялата дължина на купето е взета назаем директно от Chevrolet Corvair (долу). Въпреки това Prinz е лесно разпознаваем основно заради почти винаги прихлупения заден капак.
При вида на тази приотворена капандурка през главата ми минава само една мисъл „Затваряй си устата”, но докато се усетя, той вече е отпрашил нанякъде. Не бива да бъде пренебрегван заради размерите си, или заради мазния пушек, който оставя след себе си. При общо тегло около 680 килограма той се превръща в GTI модела на 60-те години. Човек просто трябва веднъж да си го представи. И да съпостави конските сили спрямо теглото и веднага става ясно, че дори някои съвременни автомобили не могат да се похвалят с такова съотношение от 11,6 килограмa на конска сила.
Продължете на следващата страница