2021
Шофьорите на Lada Nova (ВАЗ-2104) в наши дни са особена порода хора. Точно както автомобилите им издържат на най-лошите пътни условия и най-лошото време със стоическо спокойствие, така и водачите им прощават „кашкаваленото“ кормилно управление и ужасяващото пътно поведение. Важното е придвижването от т.А до т.В да е успешно – дори и да се наложи някой лек ремонт по пътя.
Макар че Nova имаше малко почитатели в някогашната Федерална република, тя има славата на спортен модел в ГДР – все пак е двойно по-мощна от Trabant. A във варианта VFTS Lada доминира дори по рали отсечки отвъд Желязната завеса. Не толкова добре за модела обаче говори фактът, че Щази (германската ДС) разчита на много бройки от руския модел. Голяма вероятност има една от машините на „мрачната“ служба да си търси нов собственик – става въпрос за предлаган в eBay автомобил в син цвят Indigo на цена 8800 евро.

Lada-та е произведена през 1989 г. и не е карана много
Съгласно текста към обявата комбито Lada Nova с мощност 70 к.с. слиза от конвейера през 1989 година. Първата регистрация на автомобила е извършена на 28 юли същата година. Километражът показва само 66 934 километра. Според продавача състоянието било „много добро“ и колата била добре поддържана. Това се доказва от голям брой снимки, на които машината се вижда от всички страни, липсва единствено долната част на купето, която при този модел е известна със склонността си към корозия. Според обявата наскоро комбито получило нови гуми и е било напълно обслужено – с нови масла, компоненти по спирачките и нова запалителна система. Прегледът пред TÜV също е минат преди кратко време.
Според продава 99 процента от внесените в ГДР автомобили Lada в син цвят Indigo били за Щази. В много случаи те са били използвани за ескорт на паради. Това обаче не може да бъде потвърдено – но вероятно сегашният притежател на автомобила може да разкрие повече информация по казуса в разговор на четири очи.

Какво трябва да знаем за Lada Nova/ВАЗ-2104, ако искаме да си купим
Всеки, който се е захласнал по тази Lada Nova, трябва да е наясно със следното, преди да я купи: 1. Това не е автомобил е за хора със слаби сърца. Кормилното управление се нуждае от здрава ръка, окачването се държи отвратително по лоши пътища, а двигателят работи груб… да кажем – с проява на характер. 2. Ако имате талант на автомеханик и достатъчно свободно време, имате по-големи шансове за „разбирателство“ с Lada Nova. Някои познавачи обобщават изживяването при шофирането на Lada с правилото „винаги работи, но никога перфектно“. 3. Ако състоянието се окаже толкова добро и след проверка на живо, най-добре е колата да бъде съхранявана на топло като част от колекция, а не под някоя улична лампа.
Както при всяко превозно средство на тази възраст, оглед на място и подробен преглед са задължителни. Техниката на Lada-та се счита за безпроблемна и с нея могат да се справят и хоби механици.