2021
Скандинавският производител на гуми Nokian Tyres работи усилено над разработването на първокласни гуми за електрически автомобили, за да задоволи специфичните нужди на този сегмент. Електрическите коли обикновено имат висока мощност, а заради батериите те тежат повече от голяма част от автомобилите с двигател с вътрешно горене (ДВГ). По-тежките коли имат нужда от по-голяма дистанция за спиране, което поставя още по-сериозен фокус върху безопасността.
През последното десетилетие електрическите и хибридните автомобили направиха преход от това да бъдат маргинална и сравнително малка част от международната автомобилна индустрия към това да се превърнат в един от най-бързо растящите сегменти. Според Международната агенция по енергетика (IEA)*, глобалният дял на електрическите автомобили е нараснал до 2% от автомобилния пазар в края на 2020 г. Това може да не изглежда много, но преди десет години глобалният дял на този сегмент е бил близо нула. Само някои пазари като Европа, САЩ и Япония тогава са имали едва забележим дял. Националните различия в продажбите в отделните държави членки от Европейския Съюз са ясно свързани с жизнения стандарт на страните. Според новата статистика на Европейската асоциация на автомобилните производители (ACEA), броят на електрическите автомобили задвижвани от батерия, се е увеличил повече от два пъти – от 3,5% през второто четиримесечие на 2020 г. до 7,5% тази година – докато Plug-in хибридите са 8,4% от всички продадени нови коли.
Тези факти ясно говорят за все по-нарастващото потребление на електрически и хибридни автомобили. Докато технологиите се развиват и новите модели стават все по-разпространени, поддръжката на автомобилите също се изменя. За ДВГ автомобилите смяната на маслото и проверка на спирачките са сред най-често срещаните операции по поддръжката. За електрическите коли обаче основните фактори за поддръжка са гумите и стъклата.
Премиум гуми за електрически автомобили, тествани в реални условия
Nokian Tyres използва различни модели електрически автомобили при тестовете си на гуми, което осигурява на компанията продължителен и задълбочен опит за поведението на този тип автомобили.
SUV автомобилите например са високи и тежки, докато електрическите модели са още по-тежки заради батериите си. Големите и тежки автомобили изискват повече от гумите, което също е взето предвид при разработването им.
Дори когато електрически автомобил или хибрид е със същите размери като автомобил на ДВГ, той обикновено използва гуми с по-голям размер. Гумите също така биват поставяни на изпитание, тъй като тежестта на батериите ги натоварва още повече при завои и ускорение, а въртящият момент на електродвигателя се предава към задвижващите колела по-бързо, отколкото при автомобилите с ДВГ. Съществува широко разпространена заблуда, свързана с по-бързото износване на гумите при електрическите автомобили. Полевите тестове на Nokian Tyres доказват, че няма от какво да се притеснявате. Въпреки че електрическите коли имат много мощност и висок въртящ момент, те не износват гумите повече, дори напротив.
„Гумите на един съвременен електрически автомобил ще се износят по-бавно, отколкото при автомобил с ДВГ. Това се дължи предимно на добрия контрол на сцеплението. системите за aсистенция на водача, намаляват приплъзването, използвайки бърз контрол на електродвигателя. Системата е много по-бърза, отколкото при автомобилите с ДВГ, където е базирана на използването на спирачките и ограничаването оборотите на двигателя. Стилът на шофиране остава основният фактор за износване на гумите, затова експлоатационният живот се определя предимно от шофьора.“, казва Мартин Дражик, продуктов мениджър на Nokian Tyres за Европа.
За какво да внимавате, когато избирате гуми за електрически автомобил
Когато избирате гуми за хибриден или електрически автомобил, има три основни критерия, за които да следите, и те са: безопасност, ниско съпротивление при търкаляне и ниско ниво на шум. Ниското съпротивление при търкаляне увеличава пробега с едно зареждане.
Освен че са по-тежки и имат по-висок въртящ момент, електрическите автомобили са по-тихи. Поради това не е изненадващо, че водачите на електрически коли търсят гуми с ниско ниво на шума, за да подобрят комфорта при шофиране. Етикетите за гуми на ЕС предоставят удобна информация относно нивото на шум на гумата и съпротивлението ѝ при търкаляне, улеснявайки потребителя при сравнение на различни модели.
Както казахме, по-ниското съпротивление при търкаляне увеличава пробега на автомобила. А колкото по-голям пробег измине, толкова по-малко електрическа енергия е нужна, което води до по-екологичен транспорт. Ползите за околната среда са сред основните предимства, които светът се надява да види от по-широката употреба на електрически автомобили.
Продуктите на Nokian Tyres имат индикатор за безопасно шофиране (DSI), който можете да използват, за да проверите бързо и лесно оставащото дълбочина на канала. Цифрите изчезват една по една с износването на гумата. Ако виждате различна цифра на предните и задните гуми, значи трябва да смените местата им.