Nissan Micra на 30 години

3004
2022

Първият японски „автомобил на годината“ в Европа навърши 30 години

Човек сякаш ги помни, но понякога изобщо не се сеща за тях. Говорим за ненабиващи се на пръв поглед автомобили, които днес се помнят от заклетите фенове. Това в никакъв случай не означава, че тези модели са били провал.

Навремето бе сензация: през пролетта на 1993 г. новият по онова време Nissan Micra (K11) е първият японски автомобил, спечелил наградата „Автомобил на годината“ в Европа. Победата е заслужена – K11-Micra е хвалена заради комфорта си, освен това е и основоположник (заедно с Renault Clio) на тенденцията на по-високо позиционираните малки автомобили. 

С дължина от 3,72 метра, широчина от 1,58 метра и междуосие от 2,36 метра: такива са данните на второто поколение на Micra, продавано в Япония като Nissan March. Със 775 килограма собствено тегло K11 е доста лека. Външният вид на малкия „японец” е балансиран, което е и причина за това, че без сериозни фейслифтове се задържа на пазара в продължение на десет години.

Второто поколение K11 се произвежда във Великобритания, Япония и Тайван. В Яония е пуснато в продажба през януари 1992 г, а в Европа – през четвъртото тримесечие на годината. Задвижвано е от чистоновите 1,0-литров (CG10DE) и 1,3-литров (CG13DE) DOHC-16-клапанен двигател, и двата изцяло алуминиеви, с 55 к.с. (40 кВт.) респективно 75 к.с. (55 кВт.), и двата с ECCS-системи за впръскване на горивото (Electronic Concentrated Control System).

По-късно се появява и дизелова версия с 1,5-двигател на PSA (58 к.с.) – Micra 1.5 D е на пазара в Европа от 1998 г. Автоматичната трансмисия CVT и сервоуправлението са опция за някои модели, а оборудването за сигурност включва екстри, които не са типични за този пазарен сегмент: серийна защита от страничен удар, обтегачи на предпазните колани и въздушна възглавница за водача.

На изложението Tokyo Motor Show 1995 е представен кабриолет (FHK11), пуснат в продажба през есента на 1997 с електрически покрив. Версията е предлагана в ограничена бройка за японския пазар. Екземпляри стигат и до Великобритания.

Има и комби-версия с името March Box (WK11), представена през номеври 1999 г., с двойно сгъваща се задна седалка и автоматична трансмисия с двойно задвижване.

В края на 1997 г. е пусната фейслифт-версия, която се произвежда от  края на 1997 до началото на 2003 г.

В сравнение с първата версия има променени радиаторна решетка и фарове, новооформени предна и задна брони, овални странични мигачи, големи промени във вътрешното пространство и по арматурното табло, новооформени задни светлини.

В края на 2000 г. първоначалният фейслифт е заменен от втора версия, известна като K11C. Двигателите също са модернизирани и сега са с 60 и с 82 к.с. 

Сред другите промени по външността са новите фарове, оранжевите мигачи, както и малките промени в интериора. Другите модификации засягат нова задна чистачка, разположена хоризонтално вместо вертикално, както и умалена, средно позиционирана спирачна светлина.

1,3-литровият двигател CG13DE, предлаган в предшественика K11, е заменен при втория фейслифт от 1348 кубиков агрегат „1.4“ (CGA3DE). 1,0-литровият CG10DE остава и след втория фейслифт, но с увеличена мощност.

През 2001 г. Muji, нещо като японската Ikea, пуска лимитирана серия от 1000 броя Nissan March без емблемата на Nissan, продаващи се само онлайн. Автомобилът е замислен като упражнение за тест на системите за онлайн маркетинг и се продава като „Muji Car 1000“. Der Задната седалка е с тапицерия от винил, а самият автомобил се предлага в цвят „мраморно бяло”. Muji Car 1000 е с четиристепенна автоматична трансмисия и 1,0-литров двигател под капака.

В края на 2002 г. е представена новата, притежаваща „рибешки очи“ Micra K12 (въпреки, че моделите S и SE продължават да се произвеждат). Те са заменени напълно в началото на 2003 г. от K12. Bolero е луксозен модел на K11, предлаган на различни пазари от 1999 до 2003 г. Той се отличава с различна външност и седалки с кожена тапицерия.

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин