Neoplan Cityliner N116: този модел промени света на автобусите

2510
2021

С бляскава премиера в Монако през 1971 г. германският производител Neoplan представя своя нов модел, който поставя пътуването с автобус на по-високо ниво – буквално, защото пътниците се наслаждават на прекрасна гледка към пътя благодарение на огромните стъкла на първия етаж. Квантов скок в развитието на автобусите, сравним със следата, която оставят VW „костенурка“ или Citroën DS при леките автомобили. „Автобусът беше пълен с иновации, които предизвикаха фурор“, казва Руди Кухта от MAN, вече компания майка на Neoplan.

Cityliner N116 внася революция и по много други аспекти в производството на автобуси. Докато преди лансирането на модела единствената цел е да бъдат транспортирани възможно най-много пътници от т. А до т. В, Neoplan наложи принципа на луксозното пътуване в бранша. Импулсът идва от главния инженер, родения в Швейцария Ханс Робърт „Боб“ Лий, както и от собственика на компанията по това време Албрехт Ауертер.

Революционният Neoplan създава нов клас – този на „високия етаж“.

Вдъхновението за тази нова форма на пътуване идва от двуетажните автобуси в Лондон и Берлин, които се превръщат в легенда още преди Втората световна война. При Cityliner N116 вторият етаж кара пътника да се почувства като пътешественик, който се наслаждава на панорамна обиколка из града или на красиви пейзажи извън него. Визията на Лий била да създаде „автомобил с гледка към града“.

Конструкцията с пътници „на втори етаж“ се превръща в стандартна за туристическите автобуси

Това, което е представено на специализираната публика на Лазурния бряг на 20-та Международна автобусна седмица, кара ченетаа на мнозина да увиснат: защото Cityliner N116 разчупва много стереотипи. Пътниците седят по-високо от водача – на втория етаж, в светъл остъклен корпус с почти безпрепятствена гледка отвсякъде, и оттогава този тип конструкция се превръща в стандарт за международните автобуси. В наши дни всяка марка има подобен модел в своята гама.

При N116 прозорците се сливат с покрива.

Калниците, багажниците и двигателният отсек са разположени далеч под зоната за пътници. Това позволява местата за пасажерите да бъдат проектирана безстепенно с равномерно разпределено щедро пространство за краката. За първи път всички 45 места разполагат с отделни дюзи за вентилация и със завеси, както сме свикнали при всеки автобус днес.

6-цилиндров двигател с работен обем от 12 литра

На „междинния етаж“ е разположена платформата за водача – който също се радва на превъзходна видимост благодарение на огромното стъкло. При моделите Neoplan оттогава то е разделено на две. В задната част на автомобила има тоалетна, малка кухня и спално отделение за водача. Комфортните функции включват микрофон и високоговорители за съобщения по време на пътуването, радио, хладилна кутия, две маси с конферентни места и климатик.

Панорамна гледка, равен коридор – това е новост в началото на 70-те години.

За началото на 70-те години всичко това е революционна новост за света на автобусите – или направо извънземен лукс. Neoplan Cityliner N116 бива задвижван от 12-литров дизелов редови 6-цилиндров двигател на Henschel, който развива 240 к.с. Мощността бива предавана посредством шестстепенна ръчна скоростна кутия. Двигателят с голям работен обем придава на автомобила фантастична за онези години еластичност: дори при ниски обороти водачът може да се наслаждава на прекрасна тяга.

Доста фин за 16-тонен автобус волан с два лъча.

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин