NAMCO 4х4: гръцкият Unimog

0511
2025

Предисторията на NAMCO датира още от далечната 1961 година, когато братята Контогурис създават фирмата FARCO. Това е първото гръцко автомобилно предприятие, което от същата година започва производството на многофункционалния Farmobil, задвижван от двуцилиндров двигател на BMW. Въпреки усилията обаче, този модерен и иновативен за времето си автомобил не успява да получи разрешение за продажба на вътрешния пазар и цялото производство е изнесено в чужбина. В резултат на това компанията изпада във финансови затруднения и през 1963 година е продадена на Chrysler, а четири години по-късно е ликвидирана.

Братята Контогурис обаче не се отказват и през 1972 г. създават нова фирма, наречена NAMCO. Тя също се фокусира върху производството на малки лекотоварни автомобили (този път базирани на Citroën), но отделно от това се планира и навлизане на пазара на по-тежките превозни средства. Така през 1978 г. е създаден първият военен камион на NAMCO, наречен Milicar. Сред най-интересните особености от чисто дизайнерска гледна точка е, че той е оборудван с частично модифицирана кабина на полския камион Star 642 (комбинирана с елементи от моделите 244 и 266). В резултат на това Milicar се отличава с няколко уникални детайла, включително единични фарове в бронята, еднокомпонентно предно стъкло и нова радиаторна решетка. Има и два варианта на шасито: 4х4 и 6х6, както и два основни типа на кабината: стандартна и двойна. За разлика от Star, NAMCO е с по-голям полезен товар от 6,5 т, което е с тон и половина повече от полския оригинал. Използваният двигател е дизелов с въздушно охлаждане на германската фирма Deutz. Сред изненадващите особености в конструкцията е наличието на дискови спирачки на всички колела, което е голяма рядкост за високопроходимите камиони от онова време. Освен това окачването е проектирано изцяло в Гърция.

Между 1985 и 1990 година, освен типично военния Milicar, NAMCO разработва и няколко цивилни варианта, първият от които е така наречената Multitrack платформа, предназначена за оборудване със специализирани каросерии, като самосвали и кранове. Втората цивилна версия е Agricar с отворена товарна платформа, която е насочена предимно към фермерите и е можела да бъде използвана като влекач, способен да тегли до две големи ремаркета с общо тегло 42 тона. Предлага се и специализираната противопожарна версия, наречена Pyrcar.

За разлика от Star, камионите на NAMCO се правят в много ограничени тиражи, като повечето от тях не надхвърлят прототипния стадий от разработката. Само военният Milicar постига известен успех, благодарение на договорените доставки за армията. В тази връзка е интересно да се допълни, че NAMCO проектира и други военни превозни средства, включително Panther (от който са изработени само 2 екземпляра), както и прототипните образци на бронираните машини Tiger и Aquilles.

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин