2025
През първата половина на 70-те години мотоциклетният пазар в България е в своя апогей. Достатъчно показателен пример в тази насока е, че само в рамките на 1973 година у нас са произведени 45 000 мотоциклета, като отделно от това са внесени още около 10 000. Това значи, че по същото време в страната се продават средно по 150 мотоциклета на ден! Не след дълго обаче, в резултат от поредното доста противоречиво държавно постановление, производството на мотоциклети у нас е преустановено, а вносът е силно редуциран. В този период единствените сравнително ограничени количества мотоциклети за българския пазар продължават да идват основно от СССР, докато останалите социалистически страни свеждат вноса до минимум или го преустановяват напълно за неопределено време. Сред тях е и Германската демократична република, която между 1983 и 1981 година не внася почти никакви мотоциклети в България. Затова и новостите в двуколесната промишлена еволюция на ГДР достигат до нашите мотолюбители само задочно, или от страниците на вестник „Авто мото свят“ или по време на Пловдивския панаир.
Точно преди половин век, в момента, в който българският пазар изпитва остър недостиг на двуколесни МПС, към гамата на най-големия източногермански мото завод MZ в Чопау, се присъединява изцяло новият, много модерен за времето си топ модел TS-250/1. С пазарния си дебют през 1975 година той поставя началото на едно ново поколение спортни мотоциклети, което отговаря на най-високите изисквания не само на източните, но и на голяма част от западните пазари.
Сред многобройните нововъведения в конструкцията на MZ TS-250/1 правят впечатление няколко специфични особености. Това преди всичко е новата телескопична вилка, която в предходните модели се състои от стоманена безшевна тръба и две бронзови втулки. В новата конструкция при запазване на същия ход от 185 мм, стоманената тръба се плъзга по цялата си повърхност в една алуминиева тръба. Така отпада необходимостта от бронзовите втулки, които предизвикват преждевременно износване на вилката. Другата интересна новост е свързана с по-голямото предно колело, тъй като в резултат на изпитанията е установено, че с увеличаване на диаметъра (от 16 на 18 цола спрямо задното), то става по-устойчиво към неравностите на пътя. И двете гуми са снабдени със специален профил на протектора (К 31) със странични надлъжни канали, които увеличават стабилността на мотоциклета при завои.

Двигателят също е чувствително променен на външен вид, с ново оребряване на цилиндъра и на цилиндровата глава, която вече е плоска (след премахване на вертикалните ребра около свещта).
Стандартната максимална мощност на мотоциклета е 19 к. с. при 5700 об./мин., но тя може да се увеличи чрез регулиране на положението на иглата на карбуратора и чрез повишаване на предварителното сгъстяване на горивовъздушната смес в картерното пространство.
Значително променени са и спирачките, като спирачните барабани са снабдени с дълги ребра и чугунени фрикционни втулки, вместо със стоманени.
MZ TS-250/1 е първият, произвеждан в Чопау мотоциклет, серийно оборудван с оборотомер и с 5-степенна предавателна кутия.
Този интересен и модерен за времето си мотоциклет, който дебютира преди 50 години, за съжаление остава недостъпен за една голяма част от българските мотолюбители, които само могат с носталгия си спомнят времето, когато България също произвежда собствени 250-кубикови мотоциклети.