MZ ЕТZ 125/150: 2-колесният герой на соца

1101
2025

През 1985 г. заводът за мотоциклети в Чопау започва серийното производство на новите модели MZ125/150, които са и последните преди обединението на Източна и Западна Германия.

Първите мотоциклети MZ 125/150 дебютират през 1962 г. и с течение на времето преживяват динамична техническа еволюция. През 1964 г. се появяват широки ребра на цилиндрите и устройство за първоначално пускане в карбуратора, през 1969 г. максималната мощност е повишена на 7,35 кВт за 125-кубиковите изпълнения и на 8,45 кВт за 150-кубиковите, въведена е и първата телескопична вилка. През 1973 г. е представен нов тип мотоциклет с телескопична вилка, а през 1977 г. е подобрен коляно-мотовилковият механизъм със съотношение на сместа от бензин и масло 50:1. Стилистичните промени също придават характерен и запомнящ се облик на всяко следващо поколение MZ.

Новият MZ ETZ, лансиран точно преди 40 години, се отличава с множество технологични и конструктивни модернизации, но особено впечатление прави неговият атрактивен дизайн, който е напълно равностоен на западните конкуренти. Рамката се изработва с автоматизирано и механизирано заваряване. Чрез нейното скъсяване с 60 мм и въвеждане на 16-цолови задни гу­ми е постигнато намаляване на между­осието на по-малките модели спрямо 250-кубиковия с 90 мм, а на общата дължина – с 200 мм. Технологичното сходство в рам­ките на малкия и големия MZ позволява рационално използване на наличните производствени съоръжения. В сравнение с използваната до този момент пресована рамка стабилността на конструкцията е повишена със 100%. Цялата пред­на част, включително телеско­пичната вилка, кормилото, арматурата и калникът са идентични с тези на MZ 250, но при моделите 125/150 са въведени и допълнителни подобрения като кръгло огледало, комбиниран ключ за къси и дълги светлини, клаксон, светлинен клаксон и пътепоказатели, арматурно табло с оборотомер, скоростомер и контактен ключ.

Предната дискова спирачка сьщо е взета от MZ 250, докато задната е барабанна с диаметър 150 мм и външно разположение на зад­вижващия лост. Пръстените от валцована стомана са заменени с чугунени, което повишава нейните експлоатационни качества и дълготрайност.

Специално за моделите 125/150 за­водът в Хайденау разрабо­тва нови задни гуми с размери 3,25-16 и нов протектор. Задвижващата верига е разширена от 6,4 на 7,75 мм и поместена в предпазен шлаух.

Кожухът на двигателя е променен, за да може да се закрепи новата 5-степенна предавателна кутия. Включващият механизъм е направен така, че да предпазва от погрешно включване, като същевре­менно фиксира включената предавка. Цилиндровите ризи са променени и имат почти правоъгълна форма, а броят на ребрата е увели­чен от 9 на 11. Буталото е с два бу­тални пръстена и е удължено с 5,5 мм. Оборотомерът се за­движва директно от коляновия вал. Съединителят е многодисков с изтласкваща пружина, която гарантира доброто му действие и на­малява необходимата ръчна сила.

Това е последният модел мотоциклети MZ, произвеждани в рамките на ГДР. През 1991 г. предприятието е приватизирано, като от 1992 до 1999 г. всички нови модели са лансирани под търговското название MuZ (от Motorrad und Zweiradwerk – „завод за мотоциклети и двуколесни транспортни средства“). През 1999 г. марката MZ е възстановена.

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин